Vuoden Yritysjohtaja on Marimekon Tiina Alahuhta-Kasko

Tiina Alahuhta-Kasko

Suomen Liikemies-Yhdistyksen vuosittaisessa seminaarissa palkittiin ensimmäistä kertaa uudella palkinnon nimellä, Vuoden Yritysjohtajana, Marimekon Tiina Alahuhta-Kasko. Palkinnolla on pitkät perinteet Vuoden Liikemies-palkintona, joka palkinnon uudistuessa sai myös uuden nimen.

Vuoden Yritysjohtajana 2021 palkitaan Marimekko-konsernin toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko.

Tiina Alahuhta-Kasko aloitti Marimekon toimitusjohtajana 9.4.2015 ja on siivittänyt Marimekon sekä tunnettuutta että tuloskehitystä huimaan nousuun varsin ennakkoluulottomia ratkaisuja tehden. Alahuhta-Kaskon aloittaessa yhtiön liikevaihto oli 94,2 m€, kun se viime vuonna oli 123,6 m€, eli liikevaihto on kasvanut kolmanneksella. Samaan aikaan liiketuloskehitys on ollut vielä kasvuakin parempaa; vuonna 2015 konsernin liiketulos oli 6,3 m€ ja viime vuonna se oli jo 20,2 m€ eli konsernin operatiivinen tulos on yli kolminkertaistunut. Alahuhta-Kasko on erinomainen esimerkki siitä, että pitkäjänteinen työ saman yrityksen palveluksessa voi kantaa hedelmää erityisesti poikkeuksellisinakin aikoina. Kesätyöntekijänä Marimekossa aikanaan aloittanutta Alahuhta-Kaskoa kuvaillaan muun muassa helposti lähestyttäväksi, innostuvaksi ja ahkeraksi – näiden ominaisuuksien lisäksi hän on myös johtajana toimiessaan saanut kiitosta siitä, että vaikka hän on vaativa, niin vaatimukset perustuvat aina ehdottomaan oikeudenmukaisuuteen.
Saavutukset puhuvat puolestaan, kun 70-vuotista merkkipaalua juhliva Marimekko on kellottanut Alahuhta-Kaskon aikakaudella osakkeenomistajilleenkin kokonaistuottoa yli 600% kun huomioidaan paitsi kurssinousu, myös Tiina Alahuhta-Kaskon aikana irronneet osingot.

Yhtiön osakekurssi kun oli huhtikuussa 2015 10,75 euroa ja elokuussa 2021 kurssi kävi jopa yli 75 eurossa. Ulkomaantoimintojen osuus yhtiön liikevaihdosta on 42,4 %. Se on pysynyt suunnilleen samalla tasolla koko jakson ajan. Suomi edustaa Marimekolle perinteisesti noin puolta yhtiön liikevaihdosta. Aasian-Tyynenmeren alue on Marimekon toiseksi suurin markkina-alue, ja sillä on tärkeä rooli yhtiön kansainvälisessä kasvussa. Vuoden 2021 keväällä Marimekko julkisti urheiluvaatejätti Adidaksen kanssa syntyneen yhteistyön, jonka mallistossa yhdistyvät suomalaisen Marimekon kuosit ja monikansallisen Adidaksen tuotteet. Kyseessä oli Marimekon ensimmäinen urheiluvaatteisiin keskittynyt brändiyhteistyö, vaikkakin jo aiemmin yritys on tehnyt yhteistyötä esimerkiksi japanilaisen vaatejätin Uniqlon ja amerikkalaisen kenkäbrändin Conversen kanssa.

Yhtiön kannattavuus on ollut jo pitkään erinomainen. Oman pääoman tuotto on ollut jo pitkään pörssin parhaimmistoa ja se oli myös viime vuonna tasoltaan erinomainen 31,5 %.  Digitaalisen liiketoiminnan ja saumattoman monikanavaisen asiakaskokemuksen lisäksi Marimekko on Alahuhta-Kaskon johdossa kehittänyt edelleen vastuullisuutta ja bränditunnettuutta. Uusia avauksia on nähty paitsi Co-created-mallistojen kautta, myös tuomalla Marimekko-brändiä esimerkiksi pop-upeina useampiin Aasian suurkaupunkeihin. Lisäksi Japanissa on avattu maailman ensimmäinen Marimekko Kioski -myymälä. Marimekko Kioski -katumuotituotteet ovat erityisen suosittuja nuorempien kuluttajien keskuudessa ja edustavat rohkeaa uudistumista perinteisen Marimekon imagon rinnalle.

Tilastojen valossa toimitusjohtajan tehtävää pörssiyhtiössä Suomessa on sama henkilö hoitanut erittäin harvoin yli viittä vuotta – näiltäkin osin Tiina Alahuhta-Kasko on positiivinen poikkeus kaavaan. Toimitusjohtajan tehtävä on näkyvä, vaikea ja usein myös yksinäinen – näissä haasteissa Alahuhta-Kasko on kuitenkin valo- ja elinvoimainen johtaja, joka on tavoittanut johtajakaudellaan Marimekolle uusia yleisöjä johtaen yritystään edestä ja keskeltä.  Nykyajassa yhä aktiivisempien sijoittajien odotukset myös pörssiyhtiöiden hallituksille kanavoituvat edelleen kasvavina vaatimuksina toimitusjohtajien suoriutumiselle, josta Tiina Alahuhta-Kaskolla on kuitenkin erinomaiset näytöt myös lukujen valossa – maailman aikana, jolloin epidemiatilanne muutti kaiken sen, mitä yhteiskuntanakin ”tiesimme” globaalien epidemioiden vaikutuksesta kaikkeen arjessamme.

Vuoden Yritysjohtaja- valintaraatiin kuului edustajia Suomen Liikemiesyhdistyksen lisäksi Aalto-yliopistosta ja Kauppalehdestä.