Ajassa mukana – perinteitä kunnioittaen

Suomen Liikemies-Yhdistys 125 vuotta

Tervetuloa juhlimaan Suomen Liikemies-Yhdistystä! Vuonna 1896 perustettu yhdistys on perinteikäs, mutta vahvasti ajassa mukana oleva liike-elämän verkosto, joka kannustaa jäseniään osallistuvaan vuorovaikutukseen: ajankohtaisiin esitelmiin ja yritysvierailuihin.

Perinteitä toiminnassamme edustavat kuukausikokoukset Helsingin Suomalaisen Klubin upeissa puitteissa. Kiinnostavat puheenvuorot ja kohtaamiset inspiroivat nyt myös digitaalisissa kanavissa. Erityisesti korona-aikana kehittyneet digitaaliset palvelumme lisäävät toimintaan osallistumisen joustavuutta ja mahdollisuuksia.

125-vuotisjuhlat legendaarisella Kalastajatorpalla

SLY:n merkkipäivät ovat olleet arvostettuja liike-elämän toimijoiden kokoontumispaikkoja jo vuodesta 1906. Yhdistyksen historiaa on juhlittu näyttävällä tavalla ja perinteitä kunnioittaen. Puhujat ja tervehdyksen tuojat ovat olleet aina tunnettuja liike-elämän ja yhteiskunnan eturivin toimijoita.

Tänäkään vuonna juhlat eivät tee poikkeusta, kun tilaisuus pidetään historiallisella Kalastajatorpalla. Juhlapuhujana on Matti Alahuhta, ja tervehdys tilaisuuteen on saatu myös Tasavallan Presidentiltä. Juhlaan kuuluvat myös laadukkaat musiikki- ja kulttuuriesitykset.

Kalastajatorppa on ollut upean historiansa aikana kohtaamispaikka useissa tärkeissä ja historiallisissa kohtaamisissa.

Voit lukea 20.11. järjestettävästä tapahtumasta lisää täältä.

Yhdistyksemme on osa suomalaisen liike-elämän historiaa

1896
Suomen Liikemies-Yhdistys perustetaan edistämään suomalaista ja suomenkielistä talousosaamista, kun nuori konttoristi Werner Nyqvist ryhtyy kokoamaan samanmielisiä liikemiehiä yhteen.
1896
Sinivalkoinen pääoma oli jo alkanut organisoitua uudella tavalla. Uusi yhdistys saikin pian jäsenikseen nimekkäitä yritysmaailman vaikuttajia, kuten K. A. Paloheimo, Ernst
Borenius, K. G. Göös ja G. W. Sohlberg.
1898
Yhdistyksen ensimmäisiä keskeisiä tavoitteita oli suomenkielisen kaupallisen koulutuksen laajentaminen ja taloustiedon levittäminen. Välineeksi tähän perustettiin Kauppalehti. Yhdistyksen omin voimin käynnistämä toimitus loi samalla perustaa suomenkieliselle liikesanastolle.
1898
Yhdistyksen johtohenkilöt vaikuttivat myös suomenkielisen liikesivistyksen opetuksen käynnistymiseen maassamme. He olivat mukana perustamassa Liikemiesten kauppaopistoa, jonka ylioppilasluokista muodostettiin vuonna 1911 Kauppakorkeakoulu.
1919
Suomen itsenäistyttyä liike-elämän vaikuttajien tavoitteeksi nousi maan elinkeinoelämän ja hyvinvoinnin kasvu. Vuonna 1919 perustettiin Liikesivistysrahasto. Sen apurahoilla tuetaan edelleen kauppatieteellistä tutkimusta ja koulutusta.
1950
Sotien jälkeinen yhteiskunta oli murroksessa, kun teollistumisen ja kaupungistumisen myötä erilainen yhteiskunnallinen liikehdintä alkoi voimistua. Myös yhdistyksessä alkoi sopeutuminen muuttuviin arvoihin ja liike-elämän arvostukseen.
1976

Yhteiskunnallinen näkökulma laajeni, kun ensimmäiset naisjäsenet tulivat mukaan yhdistyksen toimintaan. Edelläkävijöitä olivat muun muassa kauppaneuvos Rakel Wihuri ja Marimekon perustaja Armi Ratia. Kuvassa Sirpa Ahveninen, yhdistyksen johtokunnan ensimmäinen naisjäsen. Keskustelukumppanina Seija-Riitta Laakso.

1980
Vuosittainen Vuoden liikemies -palkinto perustettiin yhdistyksen tunnettuuden kasvattamiseksi ja nuorten liike-elämän vaikuttajien innostamiseksi. Palkinnon kriteereinä on muun muassa kyky liiketoiminnan uudistamiseen ja kestävään menestymiseen.
1998
Vuoden liikemies -tunnustus myönnettiin ensimmäistä kertaa naisjohtajalle, Marimekko Oy:n Kirsti Paakkaselle. Naisten rooli liike-elämän johtotehtävissä kasvoi koko yhteiskunnassa, mikä näkyi yhä vahvemmin myös yhdistyksen toiminnassa.
2016
Yhdistyksen ensimmäinen mentorointiohjelma järjestettiin 2016–2017. Ohjelma hyödyntää yhdistyksen laajaa verkostoa, tavoitteenaan auttaa ja tukea yksilöä kehittymään ja löytämään uusia mahdollisuuksia työelämässä tai yrittäjänä.
2021
125-vuotisjuhlia vietetään uudistumisen merkeissä: Vuoden liikemies -palkinnon nimi päivittyy Vuoden Yritysjohtajaksi. Korona-ajan myötä digitaaliset palvelut kehittyivät huimasti. Hyvä yhteistyö Aalto-yliopiston ja Kauppalehden kanssa jatkuu.