Vuoden liikemies 2017 on Mustin ja Mirrin toimitusjohtaja Mika Sutinen

Lemmikkieläintarvikkeisiin erikoistuneen Mustin ja Mirrin toimitusjohtaja Mika Sutinen, 51, on valittu Vuoden liikemieheksi. Valinta julkistettiin maanantaina Helsingissä järjestetyssä Suomen Liikemiesyhdistyksen juhlaseminaarissa.

– Tämä on henkilökohtaisesti mieletön juttu, enkä aluksi uskonut sitä edes todeksi. Ensimmäinen ajatukseni oli, että Suomessa on 25-30 parempaa johtajaa, jotka ansaitsevat tunnustuksen, Sutinen sanoo.

Hänen mukaansa hyvän johtajan täytyy pystyä muodostamaan yrityksestä strateginen näkemys ja asettua asiakkaan asemaan. Lisäksi tarvitaan herkkyyttä ja pelisilmää ihmisten johtamisessa.

Vuoden liikemies pitää uransa hienoimpina hetkinä yksittäisten ihmisten henkilökohtaisia kasvutarinoita.

– Meillä on noussut työntekijöitä tiskin takaa todella vastuullisiin tehtäviin. Olen heistä aika ylpeä. Meidän tapamme toimia on palkata asennetta. Sitä on vaikea tuoda ulkoa, Sutinen kertoo.

Hän on toiminut Mustin ja Mirrin toimitusjohtajana ja osakkaana vuodesta 2010 alkaen. Ruotsalainen pääomasijoitusyhtiö EQT on ollut yrityksen pääomistaja viimeiset kaksi vuotta.

Seitsemään vuoteen Sutisen toimitusjohtajuus myös jää, sillä hän ilmoitti seminaarissa luopuvansa Mustin ja Mirrin vetovastuusta lokakuun alusta alkaen. Sutinen keskittyy jatkossa hallitustyöhön yli kymmenessä yrityksessä, joiden hallituksissa hän istuu. Musti ja Mirri on yksi niistä.

– Jään myös omistajaksi. Mielestäni 5-7 vuotta on optimaalinen aika näissä hommissa. Johtajan pitää uskaltaa uudistua.

Vakuuttavat luvut

Sutisen aika Mustissa ja Mirrissä on ollut vauhdikas.

Yhtiön liikevaihto on kasvanut 20-30 prosentin vuosivauhtia ja syyskuussa päättyneellä tilikaudella liikevaihtoa kertyi noin 170 miljoonaa euroa.

Myymälöiden määrä on noussut 90:stä 255:een, joista vajaat sata on franchising-yrittäjien hallussa. Myymälöitä on Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Lisäksi yhtiö on laajentanut liiketoimintaansa eläinlääkäriasemiin.

Vuoden liikemies –valinnan tehnyt raati vakuuttui erityisesti Sutisen työhistoriasta, vahvasta strategisesta osaamisesta ja uskalluksesta tehdä asioita toisin. Raati kiinnitti myös huomiota siihen, että Musti Mirri on yksi harvoista suomalaisista kuluttajatuotteita myyvistä yrityksistä, jotka ovat onnistuneet laajentamaan menestyksekkäästi ulkomaille.

Valintaraatiin kuului edustajia Suomen Liikemiesyhdistyksen lisäksi Aalto-yliopistosta ja Kauppalehdestä.

Suomen liikemiesyhdistyksen juhlaseminaarissa jaettiin myös kaksi 5 000 euron stipendiä Aalto-yliopiston opiskelijoille.

Kasper Suomalainen palkittiin yrittäjyyden edistämisestä. Hän on tehnyt työtä muun muassa Startup Saunan kasvattamiseksi. Toinen stipendin saajista oli Jenni Säilä. Säilä palkittiin diplomityöstään, jossa hän tutki suuryritysten innovaatiojohtamista.

Yhteyshenkilöt:

Esa Niemi, Suomen Liikemiesyhdistyksen puheenjohtaja, 0400-452 400
Janne Pakarinen, Suomen Liikemiesyhdistyksen toiminnanjohtaja, 0400-151 533
Mika Sutinen, Mustin ja Mirrin toimitusjohtaja, 0400-600 999.