Vuoden liikemies 2019 on 3 Step IT:n Jarkko Veijalainen

Vuoden Liikemies Jarkko Veijalainen on onnistunut monessa roolissa luotsatessaan 3 Step IT:tä menestykseen – perustajana ja yrittäjänä, kasvustrategina, omistajana ja hallituksen puheenjohtajana. Kun yli 20 vuotta sitten kiertotaloudesta ei puhuttu juuri missään, teki 3 Step IT jo käytännön liiketoimintaa asian tiimoilta ja kasvoi kansainväliseksi toimijaksi.

Vuosien varrella Veijalainen toimi pitkään yrityksen toimitusjohtajana – aina vuoteen 2005 asti, jolloin siirtyi hallituksen puheenjohtajan rooliin.

3 Step IT on yksi Suomen suurimmista IT-alan yrityksistä ja kiertotalouden edelläkävijä. 3 Step IT tarjoaa asiakkailleen uudenlaisen tavan hankkia it-laitteita ja heidän tarjoamansa kokonaispalvelun avulla asiakkaat voivat hallita it-laitteiden rahoitusta, käyttöä ja uusimista kustannustehokkaasti, läpinäkyvästi ja ympäristöystävällisesti. Suomalainen yritys, joka on kansainvälistynyt kannattavasti on erinomainen esimerkki näkemyksellisyydestä ja sitkeydestä, jota yrityksensä luotsaajana Jarkko Veijalainen on osoittanut.

Meriitit eivät ole olleet vaatimattomia Veijalaisen matkan varrella: Yritys 3 Step IT Group kuuluu harvalukuiseen suomalaisten superkasvajien joukkoon, joka on 2000- luvulla kasvanut yli 100 m€:n kokoluokkaan ja reilusti sen ylikin, viimeisimmän vahvistetun tilinpäätöksen osoittaessa liikevaihdoksi hieman yli 675 miljoonaa euroa.

Viime vuoden liiketulos edusti kaikkien aikojen ennätystä yritykselle, ollen 24,5 miljoonaa euroa (3,6% liikevaihdosta). Liiketoiminta on ollut erinomaista monellakin eri mittarilla tarkasteltuna, sillä kasvu on saatu aikaan kannattavuudesta tinkimättä, mm. operatiivisen liiketuloksen vuosikasvu viideltä vuodelta on 29% ja sijoitetun pääoman tuotto viiden vuoden keskiarvolla mitattuna on ollut 34%.

Liiketoiminnallisten lukujen lisäksi sekä Veijalainen, että yritys on napannut useita arvostettuja palkintoja: kymmenen kertaa peräkkäin Suomen Parhaat Työpaikat-listalla, kaksi kertaa peräkkäin Vuoden kestävin yritys (Leasing Life) ja Jarkko Veijalainen on henkilökohtaisesti palkittu niin Vuoden hyvänä omistajana (2016) kuin Vuoden kasvuyrittäjänäkin (Ernst & Young 2008).

Vuoden liikemies valintaraatiin kuului edustajia Suomen Liikemiesyhdistyksen lisäksi Aalto-yliopistosta ja Kauppalehdestä.

Suomen Liikemiesyhdistyksen seminaarissa jaettiin myös kaksi 2500 euron stipendiä Aalto-yliopiston opiskelijoille. Molemmat tänä vuonna stipendillä palkittavat henkilöt edustavat kansainvälisyyttä, jota Aalto-yliopisto erinomaisella ja pitkäjänteisellä huippututkimuksen työllä on aikaansaanut suomalaiseen korkeakoulukenttään omalta osaltaan.

Vaikka on sattumaa, että molemmat stipendiaateista edustavat muita kansalaisuuksia kuin suomalaisuutta, on heidän työnsä esimerkki suomalaisen korkeakoulukentän monimuotoisuudesta ja siitä, että suomalaista korkeakoulukenttää arvostetaan myös maailmalla.

Palkittavista Lidia Borisova kontribuoi edelleen sekä Aalto-korkeakoulun, mutta myös muutoin suomalaisen startup-maailman edistämiseen.

Erinomaisesta lopputyöstään palkittava Lisa Schröder asuu jo takaisin Sveitsissä, jossa työskentelee Fintech alan Startup-yritysten non-profit-toimija F10:ssä.