Vuoden liikemies 2013 on Lamor Corporation Ab:n Fred Larsen

Vuoden Liikemieheksi 2013 on valittu Lamor Corporation Ab:n toimitusjohtaj Fred Larsen (45). Lamor Corporation Ab on maailmanlaajuinen öljyntorjuntalaitteiden johtava valmistaja ja toimittaja.

Fred Larsenin isä, Böge Larsen perusti yrityksen vuonna 1982 Loviisaan nimellä Larsen Marin. Hänen jälkeensä yritystä johti Fred Larsenin veli, Bent, joka menehtyi äkillisesti vuonna 2008. Hänen johti yritystä menestyksellisesti kuolemaansa asti.

Lamor sijoittaa jatkuvasti tutkimukseen ja kehitykseen. Mm. Lamorin öljykauha todisti suorituskykynsä Suomenlahdella Viron rannikolla jäisissä talviolosuhteissa vuonna 2006 Runner 4 -aluksen upottua.  Aluksesta vuosi öljyä, voiteluaineita ja raskaita öljyjä, mikä uhkasi Suomen ja Viron ympäristöä sekä ekosysteemejä.

Meistä useimmat muistavat Meksikonlahden öljykatastrofin. Fred Larsenille se oli suuri haaste:

Huhtikuussa 2010 Meksikonlahdella tapahtunut massiivinen öljyvuoto vaati välitöntä ulkoista tukea, asiantuntemusta, ratkaisuja ja laitteita öljyntorjunta- ja puhdistusyrityksissä. Suomesta käsin toimiva Lamor Corporation ryhtyi välittömästi toteuttamaan toimintasuunnitelmiaan. 36 tunnin sisällä se ilmakuljetti laitearsenaalinsa ja avainhenkilöstönsä tapahtumapaikalle globaalin verkostonsa kautta.

Fred Larsen on johtanut Lamorin kasvua innovatiiviseksi ja menestyväksi yritykseksi, joka toimii globaalisti 90 maassa. Lamorin verkostomainen toimintamalli ja panostukset palveluliiketoiminnan kehittämiseen ovat kannustavia esimerkkejä suomalaiselle liike-elämälle. Lamorin öljyntorjuntaratkaisut ovat taloudellisen hyödyn lisäksi saaneet aikaan merkittäviä hyötyjä luonnolle ja ympäristölle, toteaa Suomen Liikemies Yhdistyksen puheenjohtaja Erkki Pärssinen toteaa valintaperusteluista.

Vuoden Liikemiehen valinnan suoritti tänä vuonna ensimmäistä kertaa yhteistyössä Suomen Liikemies-Yhdistyksen kanssa Aalto yliopiston kauppakorkeakoulu.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Fred Larsen, p. 0400 906 311                                         Puheenjohtaja Erkki Pärssinen, p. 050 411 1104

Lamor (Larsen Marine Oil Recovery) Corporation tarjoaa ratkaisuja optimaaliseen öljyntorjuntaan ja öljynkeräykseen. Lamorilla on toimistoja, henkilökuntaa ja laitteita sijoitettuna strategisesti ympäri maailmaa. Se pystyy järjestäytymään tapahtumapaikalle nopeasti ja tehokkaasti voidakseen parhaiten palvella yhtiöiden, yleisön ja ekojärjestelmien ympäristötarpeita. Yhtiö kehittää, valmistaa ja toimittaa parhaan käytettävissä olevan teknologian (BAT) öljyntorjuntalaitteille ja palveluille. Lamor tarjoaa ratkaisu-portfolionsa osana valmiussuunnitelmaa, riskin arviointia, laitehuoltoa ja huoltoa yhdessä koulutuksen kanssa.

Suomen Liikemies-Yhdistyksen perustamiskokous pidettiin 29.11. 1896. Liikemies-Yhdistys perusti Kauppalehden ja sen keskeiset johtohenkilöt olivat vaikuttamassa myös mm. Kauppakorkeakoulun, Liikesivistysrahaston, Liikemiesten Kauppaopiston ja Suomen Kukkasrahaston syntyyn. Jo 117-vuotinen yhdistys sekä vaalii perinteitään että toimii modernina liike-elämän verkostona. Suomen Liikemies-Yhdistyksen tarjoaa jäsenilleen tilaisuuksissaan ajankohtaisia esitelmiä ja yritysvierailuja. Yhdistyksellä on lähes 600 jäsentä. Vuoden Liikemies on valittu vuosittain vuodesta 1980.