Vuoden liikemies 2012 on Lappset Group Oy:n Johanna Ikäheimo

Vuoden Liikemieheksi 2012 on valittu Lappset Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja, hallintotieteiden maisteri Johanna Ikäheimo (44). Hän on vasta kolmas Vuoden Liikemieheksi valittu nainen. Häntä aiemmin naisista tittelin ovat saaneet Kirsti Paakkanen vuonna 1998 ja Anne Berner vuonna 2009. Vuoden Liikemiehen valitsee vuosittain Suomen Liikemies-Yhdistys, joka on edistänyt jo 115 vuotta suomalaisten yritysjohtajien tietotason kehittämistä ja keskinäistä verkottumista.
Suomen Liikemies-Yhdistys korostaa tämän vuoden valinnassa Johanna Ikäheimon esimerkillistä aktiivisuutta Lappset Group Oy:n kansainvälistymisessä. Hänen johdollaan Lappset Group on vuosia panostanut voimakkaasti kansainvälisille markkinoille ja vientiä suuntautuu jo noin 50 maahan. Konsernin liikevaihdosta tulee nykyisin 65 prosenttia ulkomailta.Vuonna 2011 Lappset Group Oy solmi yhteistyösopimuksen Rovio Oy:n kanssa Angry Birds –aktiviteettipuistojen suunnittelusta ja toimittamisesta maailmanlaajuisesti. Merkittävä läpimurto tapahtui kesäkuussa 2012, kun Lappset ja Rovio solmivat yhteistyösopimuksen Angry Birds  -puistojen toimittamisesta Kiinaan Hainingin ja Chengdun kaupungeille.Leikki on Lappsetille työtä, mutta käyttäjille halutaan tarjota aktiviteettipuistoissa hauskuutta, rentoutta, seikkailua, innovatiivisuutta ja kehittymistä. Johanna Ikäheimon johdolla Lappset on laajentanut tuotevalikoiman kattamaan kaikki ikäryhmät pienistä lapsista ja teineistä, aikuisiin ja seniori-ikäisiin. Puistoihin on luotu puitteet kaikenikäisten ihmisten iloisille ulkoilukokemuksille.

Lappsetin eräs menetystekijöistä on design. Yrityksen vahva taloudellinen asema antaa turvallisen pohjan tuotekehitykseen ja designiin panostamiselle myös jatkossa.

Liikemies-Yhdistys korostaa valintaperustelussaan, että Johanna Ikäheimolla on työhön ja työntekijöihin positiivinen asenne. Henkilökunnasta ja asiakkaista pidetään hyvää huolta asiakastyytyväisyyden ja kestävän kasvun varmistamiseksi. Lisäksi hän kannustaa oman yrityksensä hallitusta aktiiviseen strategiseen hallitustyöskentelyyn ja rohkeuteen tehdä tarvittaessa nopeita ratkaisuja.

–    Johanna Ikäheimon panos vastuullisten johtamistaitojen ja osaamisen kehittämisessä läpi koko yrityksen organisaation on esimerkillistä. Yhtiössä on vahva yrityskulttuuri. Tavoitteet ja päämäärät ovat selkeät, hyvin viestitty ja jalkautettu.  Johtamistaitojen kehittäminen on linjattu myös Suomen Liikemies-Yhdistyksen tärkeimmäksi tehtäväksi, toteaa valintaperusteluista Suomen Liikemies-Yhdistyksen puheenjohtaja Kustaa Poutiainen.

Johanna Ikäheimo on iloinen Vuoden Liikemies -tunnustuksesta. Se osoittaa, että myös etelässä arvostetaan aidosti pohjoista osaamista.

Vuoden Liikemiehen mielestä johtamisessa on tärkeää oma asenne. Aamulla kannattaakin pitää enemmän lukua siitä, mitä itsellä jo on kuin siitä mitä vielä puuttuu. Hymyillen ja hyvää ympärilleen jakaen onnistuu johtajanakin parhaiten.

–    Läsnäolo tässä ja nyt, olen ainoastaan ja vain sinua varten, on arvokkaista arvokkain johtamisen väline, korostaa Vuoden Liikemies Johanna Ikäheimo.

Hallituksen puheenjohtaja Johanna Ikäheimo    p. 040 5168659
Hallituksen puheenjohtaja Kustaa Poutiainen    p. 0400 424506

Lappset Group Oy on yksi maailman johtavista leikkipaikkavälinevalmistajista. Yrityksen liikevaihto vuonna 2011 oli 46,5 miljoonaa euroa. Lappset Groupin pääkonttori on Rovaniemellä. Yhtiön tuotantolaitokset sijaitsevat Suomessa Rovaniemellä ja Pellossa, Ruotsissa sekä kesäkuusta 2012 lähtien Virossa. Työntekijöitä on noin 350.

Suomen Liikemies-Yhdistyksen perustamiskokous pidettiin 29.11. 1896. Liikemies-Yhdistys perusti Kauppalehden ja sen keskeiset johtohenkilöt olivat vaikuttamassa myös mm. Kauppakorkeakoulun, Liikesivistysrahaston, Liikemiesten Kauppaopiston ja Suomen Kukkasrahaston syntyyn. Jo 115-vuotinen yhdistys sekä vaalii perinteitään että toimii modernina liike-elämän verkostona. Suomen Liikemies-Yhdistyksen tarjoaa jäsenilleen tilaisuuksissaan ajankohtaisia esitelmiä ja yritysvierailuja. Yhdistyksellä on lähes 600 jäsentä.