Vuoden liikemies 2018 on Ponsse Oyj:n Juho Nummela

Metsäkoneita valmistavan Ponssen toimitusjohtaja Juho Nummela, 41, on valittu Vuoden liikemieheksi. Valinta julkistettiin maanantaina Helsingissä järjestetyssä Suomen Liikemiesyhdistyksen juhlaseminaarissa.

–    Otan tunnustuksen nöyrin mielin vastaan. Tämä hieno palkinto menee kaikille ponsselaisille, sillä kukaan ei ole yksin mitään, Nummela sanoo.

Hänen mukaansa hyvä johtaja on innostaja, joka osaa kuunnella muita ja jakaa vastuuta. Nummela arvostaa erityisesti ketteryyttä päätöksenteossa.

Yksi toimitusjohtajan tärkeimmistä hetkistä ajoittuu finanssikriisin vuosille 2008-2009.

–    Aloimme taas tehdä töitä, kuten Ponssella niitä kuuluu tehdä. Palasimme juurillemme ja pidimme Ponsse-hengestä kiinni. Meillä on erittäin vahva yrityskulttuuri ja arvopohja. Tärkeinä arvoina ovat rehellisyys, innovatiivisuus, Ponsse-henki ja asiakasläheisyys. Me teemme töitä asiakkaillemme ja meillä on raju usko omaan tekemiseen, Nummela kuvaa.

Ponsse-henki on lähtöisin edesmenneeltä Einari Vidgreniltä, joka perusti metsäkoneyhtiön Vieremälle Ylä-Savoon. Vidgren sai myös itse Vuoden liikemies -tunnustuksen vuonna 1997. Ponsse on ensimmäinen yritys, jonka palkintokaapissa on kaksi Vuoden liikemies -titteliä.

Koko työura Vieremällä

Pienestä konepajasta alkunsa saanut Ponsse on kasvanut vuosikymmenien aikana kansainväliseksi pörssiyhtiöksi. Yhtiön yli 570 miljoonan euron liikevaihdosta lähes 80 prosenttia tulee viennistä. Vientikaupoista vastaa tytär- ja jälleenmyyntiverkosto noin 40 eri maassa.

Turkulaislähtöinen Nummela on ollut ponsselainen jo 16 vuotta. Hän etsi riittävän haastavaa diplomityöpaikkaa ja päätyi Ylä-Savoon.

–    Olen ollut talossa siitä asti. Ensin tein diplomityön ja jatkoin siitä väitöskirjaan. Sen jälkeen olin laatu- ja it-johtajana, tehtaanjohtajana ja vuodesta 2008 lähtien toimitusjohtajana, Nummela sanoo.

Vuoden liikemies –valinnan tehnyt raati vakuuttui erityisesti Nummelan nykyaikaisesta johtamistyylistä, jossa keskiössä ovat vastuullisuus, läpinäkyvyys, uuden luominen yhdessä koko Ponssen henkilökunnan kanssa ja asiakkaiden kuuntelu.

Raati kiinnitti myös huomiota Nummelan johtaman Ponssen talouslukuihin. Yhtiön markkina-arvo on kasvanut nelivuotisjaksolla 272 miljoonasta eurosta 738 miljoonaan euroon eli 2,7-kertaiseksi.

Valintaraatiin kuului edustajia Suomen Liikemiesyhdistyksen lisäksi Aalto-yliopistosta ja Kauppalehdestä.

Suomen Liikemiesyhdistyksen seminaarissa jaettiin myös kaksi 3 000 euron stipendiä Aalto-yliopiston opiskelijoille. Pirkka Sippola palkittiin yrittäjyyden edistämisestä. Hän on rakentanut suomalaisten yliopistojen opiskelijavetoisista yrittäjyysyhteisöistä yhteenliittymän.

Toinen stipendin saajista oli Jyri Yli-Villamo. Yli-Villamo palkittiin diplomityöstään, jossa hän tutki keskisuurissa yrityksissä toimivaa sisäistä yrittäjyyttä.

Vuoden Liikemies 2018 Juho Nummela haastattelussa: https://www.facebook.com/liikemiesyhdistys/videos/302553280557072/

Lisätietoja:

Juho Nummela, Ponssen toimitusjohtaja, 0400-495 690
Esa Niemi, Suomen Liikemiesyhdistyksen puheenjohtaja, 0400-452 400
Eira Vatanen, Suomen Liikemiesyhdistyksen toiminnanjohtaja, 050-486 2512.