Professori Pekka Mattila 17.9.2014

Julkistamistilaisuus PM4

• keskiviikko | 17.9.2014

Johtamisen kehittämisen haasteet 2010-luvun Suomessa

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori, tohtori Pekka Mattila esitelmöi Vuoden Liikemiehen 2014 julkistamistilaisuudessa otsikolla Johtamisen kehittämisen haasteet 2010-luvun Suomessa. Esitelmä sai erinomaisen vastaanoton ja moni tutkailikin omia johtamistapoja miettien, kuuluuko kategoriaan vieraantunut johtaja, tarkoituksellinen johtaja, jahkaileva johtaja vai kiireinen johtaja. Mitä tehdä, kun tutkimusten mukaan entistä harvempi löytää työstään merkityksen ja organisaatiolla on omat haasteensa ja johtajuudella omansa. McKinsey & Companyn mukaan ”Vain erinomainen johtaminen vivuttaa kasvua – ihan hyvä ei vaikuta”.

Professori Mattilan askelmerkit johtamisen kehittämiseen olivat:

1.  Kyräilystä parhaiden peilaamiseen – kilvoittelun ja jakamisen tasapaino
  2. Käsitteistä toimintaan – arvoista periaatteisiin
  3. Irtoprojekteista johtamisen kehittämisen arkkitehtuuriin – uravaiheita tukevat ohjelmat – strategista uudistumista tukevat ohjelmat.

Professori Pekka Mattilan puheen jälkeen puhunut Vuoden Liikemies 2014 Normetin hallituksen puheenjohtaja Aaro Cantell toisti professori Mattilan sanomaa, miten käytännössä uudistumiskyky, innovointi ja onnistunut johtaminen on siivittänyt yhtiön menestykseen.