Lokakuun Kuukausikokous: Kati Levoranta, CEO at Rovio Entertainment Ltd.

kati_levoranta

Tapahtuman tiedot

  • maanantai | 10.10.2016
  • 17:00 - 20:00
  • Cafe Ekberg Juhlakerros, 2krs. Bulevardi 9 00120 Helsinki

Riski kannatti – Angry Birdsillä jo 350 miljoonan lipputulot

Vihaisista linnuista tunnettu Rovio Entertainment etenee jälleen hyvässä myötätuulessa.

Yhtiön jättimäinen satsaus eli Angry Birds –elokuva on kerännyt jo 350 miljoonan dollarin eli noin 321 miljoonan euron lipputulot. Lisää tuloja on luvassa, sillä esimerkiksi Japanissa elokuva sai ensi-iltansa kolmisen viikkoa sitten.

Elokuvan budjetti oli tiettävästi noin 65 miljoonaa euroa ja markkinointi- sekä levityskulut yli sata miljoonaa.

-    Oheistuotteiden joulumarkkinointi on vasta alkamassa. Elokuva oli avausviikonlopun ykkösenä peräti 52 maassa, myös Yhdysvalloissa. Kiinassa Angry Birds on ollut kolmanneksi katsotuin kaikista ulkomaisista animaatioista, sanoo toimitusjohtaja Kati Levoranta.

Hän kertoi näkemyksiään Suomen liikemiesyhdistyksen lokakuun kuukausikokouksessa.

Levoranta on ollut toimitusjohtajana vasta vuoden alusta. Sitä ennen hän ehti olla Rovion lakiasiainjohtajana 4,5 vuotta.

Vuoden aikana on tapahtunut paljon, sillä viime vuonna Rovio valahti ensimmäistä kertaa tappiolle sitten Angry Birds –pelin ilmestymisen eli vuoden 2009 jälkeen. Viime vuonna Rovio teki 142 miljoonan euron liikevaihdolla 13 miljoonan euron tappion.

Toimitusjohtaja ei kuitenkaan koe, että panostus elokuvaan olisi ollut yhtiölle liian iso riski.

-    Elokuva on ollut pitkä projekti, joka alkoi jo 4-5 vuotta sitten. Meille tuli paljon uusia asioita, sillä Roviolla ei ole esimerkiksi omaa animaatiostudiota. Me teimme isot suuntaviivat, Levoranta kertoo.

Kaksi tukijalkaa

Rovion ensimmäinen animaatio ilmestyi jo kuusi vuotta sitten. Linnuilla ei ollut tuolloin siipiä eikä jalkoja. Ne eivät myöskään puhuneet.

-    Linnut pidettiin alikehittyneinä ennen elokuvaa, Levoranta sanoo.

Hänen mukaansa yhtiöllä on nyt kaksi selkeää divisioonaa: pelit ja animaatiot.

Viime vuonna pelilatauksia oli vajaat 500 miljoonaa. Tänä vuonna tuo luku ylittyy. Yhteensä Rovion eri Angry Birds –pelejä on ladattu huikeat 3,5 miljardia kertaa.

-    Peliyksikkö menee hyvin eteenpäin. Peleissä tapahtui iso muutos, kun niistä ei tarvitse enää maksaa. Raha tulee mikro-ostoksista. Olimme siinä vähän hitaita, Levoranta myöntää.

-    Pelimarkkina on erittäin kilpailtu. Uusia mobiilipelejä tulee satoja päivittäin. Vahva brändi auttaa paljon, hän jatkaa.

Joka tapauksessa niin pelikehittämisessä kuin elokuvapuolellakin onnenkantamoiset yritetään minimoida. Kaikki perustuu kovaan työhön.

Esimerkiksi pankin räjäyttänyt Angry Birds oli Rovion 52. peli.

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail