Helmikuun kuukausikokous: Timo Nisula, Kouvolan Lakritsi

Timo_Nisula

Tapahtuman tiedot

  • maanantai | 13.2.2017
  • 17:00 - 20:00
  • Suomalainen Klubi, Kansakoulukuja 3, 00100 Helsinki

Timo Nisula kumoaa perinteisen myyntiajattelun: kohtaaminen etusijalle

Kouvolan Lakritsin omistaja Timo Nisula ravistelee myynnin lokerointia.

– Business to business -ajattelu on ihan paskaa. Ennemmin pitää puhua person to person -tyylistä, koska myymisessä on kyse kahden ihmisen kohtaamisesta.

Hän antaa kyytiä myyntiopuksille, koska ”suurin osa niistä on täyttä roskaa”.

Lakutehtailija Timo Nisula esiintyi Liikemiesyhdistyksen helmikuun kuukausikokouksessa.

Vaatimattomuus ei tätä miestä vaivaa.

– Myyminen on hienoin liiketoiminnan muoto. Olen voittanut jokaisen myyntikilpailun, johon olen osallistunut.

Ensin Timo Nisula lupasi kasvattaa Kouvolan Lakritsin brändin satakertaiseksi, sitten oli vuorossa itsenäisyysjulistus The Republic of Liquorice -nimeä kantavalle valtiolle ja viimeisenä episodina lakupiiput. Nisula uhkasi muuttaa lakupiippujen nimen jokihevoseksi tai saksofoniksi tupakkakeskustelun käydessä kuumimmillaan tammikuun alussa.

Lakutehtailijan provosointi ja hauskat tempaukset palvelevat yhtä tarkoitusta. Lakritsin myynti kasvaa.

Nisula sanoo, että ihmiset ovat säilyneet samanlaisina, vain toimintaympäristö on muuttunut.

– Palvelulla luodaan miellyttävä asiakaskokemus. Pitää tehdä asioita pikkuisen eri lailla kuin muut ja uskoa itseensä. Hyvä myyjä kuuntelee asiakasta enemmän kuin puhuu!

Hän havainnollistaa sanomaansa piirtämällä lintuja puhelinpylvääseen. Ylimmällä langalla istuu pääjohtaja ja tämän alapuolella riveissä eritasoisia päälliköitä. Alhaalla maassa on kuluttaja. Sakka valuu alaspäin ja päätyy kuluttajalle. Pääjohtajalla ei ole prosessista mitään tietoa.

– Kuluttaja pitää siirtää ylös pääjohtajan paikalle, koska kuluttaja on kuningas! Hänen pitää olla onnellinen. Hyvää tuotetta myydään hyvällä palvelulla. Tarvitaan voittaja-asennetta.

Kouvolan Lakritsissa tehdään Nisulan mukaan työtä intohimolla ja rakkaudella. Näin luodaan menestystarinoita.

– Olemme rakkauslaitos. Pakkaamme lakuja pussiin, ja ostaja tulee onnelliseksi.

Suomalainen vaatimattomuus saa sapiskaa.

– Olemme erinomaisia myymään bulkkia, vaikka meillä olisi tarjota designia ja osaamista. Suomi sijaitsee maantieteellisesti keskellä. Yhdysvaltoihin ja Aasiaan on yhtä pitkä matka, Eurooppa on alapuolellamme.

Esityksen lopuksi pöytäkunnille annetaan tehtäväksi miettiä, millaista on ylivoimainen asiakaspalvelu ja miten se toteutetaan.

Pöydissä keskustellaan vilkkaasti ja laaditaan yhteenvetoja. Kiteytettynä voi sanoa, että ylivoimaiseen asiakaspalveluun kuuluu asiakkaan kuunteleminen, henkilökohtaisuus, ostamisen helppous ja rehellisyys. Asiantunteva myyjä saa myytyä asiakkaalle enemmän kuin tämä tiesi tarvitsevansa.

Viimeisen sanan saa lakutehtailija itse:

– Asiakas ei aina osta. Maailmaa voi parantaa lakupala kerrallaan.

Mitä jäi tilaisuudesta käteen?

Bisnespukeutumisen kouluttaja ja konsultti Tuija Kauppinen havaitsi, että esitys herätti kuulijoissa tunteita puolesta ja vastaan. Pyyhkeitä tulee kielenkäytöstä.

– Kielenkäyttöä Nisula voi vielä miettiä, koska kiroilulla ei vallata maailmaa.

Käytännön esimerkkejä olisi voinut olla enemmän.

– Esitys keskittyi alussa myyntiin. ja vasta lopussa Nisula kertoi omia näkemyksiään.

Ryhmätyö oli Kauppisen mielestä hyvä tapa saada ihmiset mukaan toimintaan.

Jussi Aikala kuvaa esitystä innovatiiviseksi ja mukaansa tempaavaksi.

– Nisula kertoi yrittäjähenkisestä myyntityöstä. Puhuja oli hyvä, ja tämä oli viihdyttävä kuunneltavaa. Ryhmätehtävä oli Aikalan mukaan asiallinen.

Palvelupäällikkö Teemu Polo piti Nisulan esiintymistyyliä raflaavana, mikä oli hyvä veto. Polo olisi halunnut kuulla mielellään lisää Kouvolan Lakritsista.

– Näin esitys oli aika geneeristä tietoa myynnistä.

Polo oli tyytyväinen dialogiin pöydässä.

– Ryhmätehtävä tukee verkostoitumista, kun voi miettiä yhdessä vastauksia esitettyihin kysymyksiin.

Teksti: Tuija Metsäaho

 

 

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail