Suomen Liikemies-Yhdistys 125 vuotta

Suomen Liikemies-yhdistys perustettiin 29.11.1896. Yhdistyksen juhlagaalaa vietettiin perinteikkäässä Helsingin Kalastajatorpan pyöreässä salissa marraskuussa 2021, 124 vuotta, 11 kuukautta, 3 viikkoa ja yksi päivä myöhemmin. Myös itse gaalatilaisuus piti sisällään nostalgisia perinteitä. Tarjolla olikin kattaus niin kulttuuriesityksiä ja juhlapuheita kuin juhlava illallinenkin.

Juhlavieraat saapuivat pyöreään saliin Helsingin Suomalaisen Klubin puhallinorkesterin tahtiin. Perinteen nimissä puhallinorkesterin soittolistan kohokohtana toimi Jean Sibeliuksen 1917 säveltämä Jääkärimarssi, jonka syntytarinassa myös suomalaisilla liikemiehillä on ollut näppinsä pelissä. Kappaleen ensiesitys Suomen Liikemies-Yhdistyksen tilaisuudessa lienee varmasti ollut ikimuistoinen hetki.

Varsinaisesti tervetulleeksi juhlavieraat toivotti yhdistyksen puheenjohtaja Antti Seppinen nostamalla maljan yhdistykselle. Hän sivusi puheessaan yhdistyksen historiaa, sen tapoja ja perinteitä. Seppinen muistutti, että siinä missä lähes kaksi vuotta koetellut maailmanlaajuinen pandemia on vaikuttanut yhdistyksen toimintaan, on sekä yhdistys että Suomen kansa selvinnyt vakavammistakin haasteista ja kriiseistä. Yhdistys on pystynyt elämään ajassa ja uusiutumaan sen mukana, sopeuttaen perinteitä kulloisenkin ajan vaatimuksiin.

Puheenjohtaja kertasi puheessa niin yhdistyksen saavutuksia kuin toi esille yhdistyksen toiminnan kulmakiviä. Painokkuutta puheeseen antoi jo edesmenneen jalkaväenkenraali Adolf Ehrnrothin sitaatti: ”Kansa, joka ei tunne menneisyyttään, ei hallitse nykyisyyttään, eikä ole valmis rakentamaan tulevaisuutta varten”. Pitkäjänteisyys ja hyvä johtajuus olivat myös esillä puheessa. Hyvästä johtamisesti puheenjohtaja nosti esille Vuoden Liikemies -palkinnon. Paikalla tilaisuudessa oli lukuisia palkittuja, mukaan lukien puheessa mainittu, vuonna 1980 palkittu Vuoden Liikemies Jorma Nokkala sekä 2021 Vuoden Yritysjohtaja -palkinnon saanut Tiina Alahuhta-Kasko.

Yhdistyksen täyttäessä 100 vuotta yhdistykselle esitti juhlapuheen silloinen ministeri Sauli Niinistö. Nyt Tasavallan presidentti Sauli Niinistö lähetti yhdistykselle kirjallisen onnittelunsa, jonka juhlaväelle luki ääneen kunniajäsen Esa Niemi.

Illan musiikillinen anti jatkui viuluesityksellä. Suomalainen nuori viulunsoittaja Pekka Niemi, OneViolin, nousi lavalle ja täytti salin vain viulusta lähtevillä äänillä. Siinä missä viulusta saatavat äänet muodostivat musiikkiin niin rummut kuin melodiatkin, kulkivat kappaleet aina Sibeliuksen Finlandiasta tuoreeseen populäärimusiikkiin saakka. Yleisö oli silminnähden haltioitunut.

Ohjelmallisten esitysten välissä juhlavieraat saivat nauttia Kalastajatorpan antimista. Perimätiedon mukaan Suomen marsalkka Mannerheim suosi kalaruokana erityisesti kuhaa. Tarjoiluissa yhdistyi toki perinteisiä elementtejä ja kuhafileen täytteeksi oli yhdistetty rapumureke sekä rapukastike. Ruoasta voisikin sanoa, että yhdistyksen tapaan sekin seurasi aikaansa painottuen ilmastolliset kestävyyshaasteet huomioiviin ruokalajeihin.

Toistuvasti Suomen arvostetuimmaksi valittu yritysjohtaja Matti Alahuhta mainitsi heti juhlapuheensa alkuun suostuneensa tehtävään mielellään, koska saisi puhua ihmisten johtamisesta, joka ollut vuosikymmeniä suuri kiinnostuksensa kohde. Alahuhta nosti juhlapuheessaan esille modernien työtapojen, etätyön ja digitalisaation mukanaan tuomia haasteita ja mahdollisuuksia johtamisessa. Puheen ydin oli kuitenkin johtamisen ja johtajuuden yli ajan kestäneissä ja kestävissä periaatteissa. Kulmakivinä jatkossakin ihmisten välinen keskinäinen luottamus, olennaisen näkeminen, selkeät vastuut ja kirkas suunta, aito myötäeläminen ja aikaansaamisen halu.

Anne Berner, Vuoden Liikemies 2009, muisti puheessaan yhdistyksen lisäksi toista Vuoden Liikemiestä viitaten Kirsti Paakkaseen, joka oli ensimmäinen naisena palkittu Vuoden Liikemies. Berner esitelmöi puheessaan ansiokkaasti yritysten ajasta ennen vuotta 1986. Olihan ensimmäinen osakeyhtiölaki säädetty 1895, vuotta ennen Suomen Liikemies-yhdistyksen perustamista. Berner toi esille, kuinka yhdistyksen alkuvuosina tehdyt päätökset, kuten koulutukseen ja tiedonvälitykseen panostaminen, vaikuttavat edelleen tänä päivänä, mutta ennen kaikkea mitä päätöksiä pitäisi tehdä tänään. Päätöksiä, jotka kantaisivat Suomea ja suomalaista liike-elämää eteenpäin seuraavat 100 vuotta.

Berner nosti puheessaan kriittisten tekijöiden säilyttämisen, mutta myös olosuhteiden ja toimintaympäristön muutoksen nopeuden esimerkkinä globaali pandemia. Hän pohti myös keskustelua solidaarisuudesta, yhteisistä arvoista ja edessä olevista isoista valinnoista. Kysyttäessä, mitä Suomen Liikemies-Yhdistyksen juhlavierailta odotetaan, Berner nosti esiin niin tarkentavia kysymyksiä kuin vastauksiakin, hakien pohjaa aina Antiikin Kreikan klassisista hyveistä saakka.

Juhlavan illanvieton kääntyessä kohti päätöstään lavalle saapui vielä Sami Saari seurueineen. Suomalaisen soul-musiikin kummisetä peitteli juhlaväen letkeällä poljennolla kellon lähestyessä keskiyötä. Ulkona täysi kuu valaisi taivaan ja saatteli Kalastajatorpalta poistuvan juhlaväen. Suomen Liikemies-Yhdistys sai arvoisensa 125-vuotisjuhlagaalan.

Katso myös yhdistyksen 125-vuotinen aikajana verkkosivuiltamme.

Kuvagallerian kuvat: Miikka Varila | IG: @shotbywarila | Facebook: Miikka Varila/www.warila.fi