Tänä vuonna 120-vuotisjuhliaan viettävän Suomen Liikemiesyhdistyksen uudeksi puheenjohtajaksi on valittu yrittäjä Esa Niemi.

Niemi on muuttopalveluihin erikoistuneen perheyrityksen Niemi Palveluiden yksi omistajista. Yrityksen liikevaihto ylitti viime vuonna 30 miljoonan euron rajan.

– Yli 500 jäsenen yhdistys on erinomainen paikka luoda verkostoja. Kuukausipuhujat edustavat myös Suomen liike-elämän kärkeä ja heiltä saa paljon hyviä oppeja, Niemi kehuu.

Hän myöntää hyödyntävänsä oppeja omankin yrityksensä johtamisessa. Niemi Palvelut sai paljon positiivista julkisuutta kaksi vuotta sitten, kun 40 prosenttia yhtiön omistuksesta siirtyi henkilöstölle. Loput 60 prosenttia jakautuu kolmen veljeksen kesken.

– Vuodet ovat kohdelleet meitä hyvin, emmekä halunneet myydä omistusta talon ulkopuolelle.

Liikemiesyhdistyksellä on pitkät perinteet.

Yhdistys on perustanut Kauppalehden ja sen johtohenkilöt olivat vaikuttamassa myös muun muassa kauppakorkeakoulun, liikesivistysrahaston ja Liikemiesten kauppaopiston syntyyn. Yhdistyksen toimintakulttuuriin kuuluukin liike-elämän ja yrittäjyyden edistäminen Suomessa.

1880-1890 lukujen vaihteessa syntyi muitakin sinivalkoisen pääoman lippulaivoja, kuten Kansallispankki, Pohjola ja Suomi.

Liikemiesyhdistys valitsee joka vuosi myös Vuoden liikemiehen yhdessä Kauppalehden ja Aalto-yliopiston kanssa. Viime vuonna tittelin sai Pihlajalinnan toimitusjohtaja Mikko Wirén.

– Tämä vuosi alkaa olla ohjelmallisesti ihan täynnä. Järjestämme syyskuussa juhlaseminaarin ja sen jälkeen on iso gaala. Aloitimme myös uuden mentorointiohjelman jäsenillemme, Niemi listaa.

Ennen Niemeä puheenjohtajan nuijaa heilutti Pääkaupunkiseudun Yrittäjien toimitusjohtaja Erkki Pärssinen, joka veti yhdistystä kolme vuotta.

Lisätietoja:

Esa Niemi, Niemi Palvelut Oy