Toukokuun kuukausikokous: esineiden internet, IoT

Matti Hellgren

• maanantai | 14.5.2018
  • Helsingin Suomalainen Klubi Kansakoulukuja 3, 5 krs. 00100 Helsinki

Toukokuun kokouksen aiheena on esineiden internet, IoT (Internet of Things). Puhujana on toimitusjohtaja Matti Hellgrén  IoT Paja -säätiöstä.

Bio Matti Hellgrén:

IoT Forge (Paja) Foundation (April 2017-present)
Managing Director
I started to build IoT Foundation in November 2016 to create funding and acceleration opportunity to start-ups and small to medium size companies in Finland to speed-up their early phase IoT innovation and digital growth. Foundation has 14MUSD funding base with opportunity to grow it.  Foundation has well equipped laboratory and it will create well working network with Finnish IoT players including Universities, cities and industry.

Microsoft (2013-30.6.2017)
Corporate Vice President, Microsoft Devices Group
I had global responsibility of engineering activities including technology assets, differentiation software and phone product creation for all the markets. I led global engineering team of roughly 1500 people in Finland, Beijing, Taipei, Redmond, San Diego and Lund in Sweden.  Additionally, I was chairing Microsoft Finland country leadership team which task was to align all the Microsoft activities in Finland.

Nokia (1993-2013)
Several executive roles
I worked 21 years in Nokia being in several executive positions since 2006. Most recent role was SVP Nokia engineering. My Executive roles in Nokia included following Leadership Team and Board memberships: Member of Nokia Corporation China Board , Nokia Smart Devices LT, Nokia Phone and Technology Strategy LT.  Member of Nokia portfolio LT.

Before Nokia I have been working shorter periods in few companies in Finland, Sweden and in UK.

Me – I Have lived in 12 places including Sweden and UK.  I have wife, daughter and son.  I spend my spare time with junior soccer, playing golf, summer cottage “activities” and traveling.

Additional Honors
Knight, Order of the White Rose of Finland 2012 – The Order of the White Rose of Finland is one of three official orders in Finland, along with the Order of the Cross of Liberty, and the Order of the Lion of Finland. The President of Finland is the Grand Master of all three orders.

IoT Paja -säätiö auttaa vastikkeetta alkuun kotimaisia IoT-yrityksiä

IoT Paja -säätiö auttaa vastikkeetta yrityksiä alkuun toimimalla ponnahduslautana alkuvaiheen laitekehityksessä. Se tarjoaa yritysten käyttöön sen hyvin varustellun kehityslaboratorionsa ja henkilöstönsä osaamisen IoT-laitteistojen tuotteistamisessa. Tätä tarvitaan, koska suomalaisyrityksistä löytyy alan innovaatioihin tarvittavaa osaamista, mutta idean muuntaminen prototyypiksi ja liiketoimintapotentiaalin osoittaminen on ollut monille haastavaa.

IoT Paja on voittoa tavoittelematon säätiö. Se toimii itsenäisesti, omalla henkilöstöllään ja tukee alan yrityksiä kehitysalustoista riippumatta.

Säätiön laboratorion asiakkaaksi voivat hakea kaikkialla Suomessa toimivat startup- ja pk-yritykset. Hakemuksen voi jättää osoitteessa www.iotpaja.fi.  Mukaan valitut yritykset saavat säätiön laboratoriossa tarvitsemansa laitteet käyttöönsä sovituksi ajaksi. Laboratoriossa on laaja valikoima edistyksellisiä laitteistoja IoT-prototyyppien rakentamiseen. Laitteistoilla voidaan kehittää elektroniikkaa, mekaniikkaa sekä IoT-ohjelmistoratkaisuja