Kansainvälisyyden rooli Suomelle

Aika: ma 9.10.2023 klo 17-20
Paikka: Business Finland, neuvotteluhuone Skog 1B208, Porkkalankatu 1, Helsinki
Ilmoittautuminen: PÄÄTTYNYT ma 2.10.2023 klo 17. Mukaan mahtuu 60 nopeinta ilmoittautumisjärjestyksessä. Muistathan perua ilmoittautumisesi, jos et pääse mukaan.
Saapumisohje: Helsinki – Business Finland

Tervetuloa lokakuun kuukausikokoukseen kuulemaan Suomen Liikemies-Yhdistyksen, Business Finlandin, Vantaan kaupungin ja Startup Refugeen näkökulmia aiheeseen “Kansainvälisyyden rooli Suomelle”. Tilaisuuden tavoitteena on luoda avaus ja keskustelua ulkomaalaistaustaisten integroitumisen edistämisestä suomalaiseen työelämään ja yhdistyksen toimintaan. Tilaisuus on avoin asiasta kiinnostuneille.

Ohjelma:

– Tilaisuus alkaa vapaamuotoisilla keskusteluilla klo 17. Tarjolla pientä purtavaa ja kuplivaa.
– klo 17:30 avauspuheenvuoro – Suomi elää kansainvälisyydestä – Jouni Riuttanen, SLY
– Working in Finland – johtaja Laura Lindeman, Business Finland
– Vantaa Suomen kansainvälisin kaupunki – kansainvälinen yhteistyö, elinvoimajohtaja, Tommo Koivusalo, Vantaan kaupunki
– Monimuotoinen työelämä: miksi ja miten siihen kannattaa panostaa? – toimitusjohtaja Aicha Manai, Startup Refugees
– Paneelikeskustelu & ideoita (puhujat plus Ted Apter ja Matleena Vuola) – fasilitaattori, Jouni Riuttanen
– Ajatuksia & tuntemuksia
– Miten tästä eteenpäin? – Jouni Riuttanen
– Tule mukaan Tulevaisuuden Suomen kehitysryhmään!

Biot:

Laura Lindeman, Work in Finland -yksikön johtaja, Business Finland

Laura Lindeman on Business Finlandin Work in Finland -yksikön johtaja. Work in Finlandin missio on tukea suomalaisia ​​yrityksiä kansainvälisten osaajien houkuttelemisessa ja rekrytoinnissa ja kanavoida Suomessa olevien kansainvälisten osaajien asiantuntemus yritysten kasvun ja kansainvälistymisen tueksi. Lisäksi Work in Finland houkuttelee startup-perustajia Suomeen. Work in Finland toteuttaa osaltaan kansallista kansainvälisten osaajien veto- ja pitovoimaa vahvistavaa Talent Boost -ohjelmaa. Laura Lindeman on kehittänyt koulutusta ja työperusteista maahanmuuttoa 15 vuoden ajan Business Finlandissa, työ- ja elinkeinoministeriössä ja Tampereen kaupunkiseudulla. Ministeriössä hän muun muassa vastasi Talent Boost -ohjelman kehittämisestä.

Tommo Koivusalo, elinvoimajohtaja, Vantaan kaupunki

Tommo Koivusalo aloitti aloitti syyskuun alussa Vantaan kaupungin uutena elinvoimajohtajana. Vantaa on Suomen kansainvälisin kaupunki, kaupungin väestöstä yli 20 prosenttia on vieraskielisiä. Tällä hetkellä Koivusalo toimii johtajana Helsingin seudun kauppakamarissa (Helsinki Region Chamber of Commerce). Tässä roolissa hänellä on ollut mahdollisuus vaikuttaa alueen liike-elämän kehitykseen ja tukea yrityksiä eri tavoin. Aiemmin hän on toiminut Helsingin kaupungin palveluksessa, vastaten uusille ja startup-yrittäjille suunnattujen palveluiden johtamisesta. Tätä ennen hän mm. johti Haaga-Helia ammattikorkeakoulun StartUp School -ohjelmaa. Ohjelma kiinnosti erityisesti kansainvälisiä opiskelijoita.
Koivusalolla on myös taustaa yritysten johtamisesta ja yrittäjyydestä. Hänellä on laaja kokemus erityyppisistä organisaatioista ja eri toimialoilta ja tätä myötä toimivat verkostot, joissa kansainvälisyys on itsestään selvää. Koivusalo on hallituksen jäsen mm. Startup Refugees-yhteisössä. Tommo on valmistunut kauppatieteiden maisteriksi Helsingin kauppakorkeakoulusta.

Aicha Manai, Startup Refugees

Aicha Manai on ekonomi, yritysneuvoja, työelämävalmentaja ja puhuja. Hän työskenteli pitkään pk-yrittäjyyden parissa Suomen Yrittäjillä ja toimii nykyään Startup Refugeesin toimitusjohtajana. Startup Refugees on vuonna 2015 perustettu sosiaalinen innovaatio, joka tukee pakolaisia, turvapaikanhakijoita ja muita maahan muuttaneita työllistymisessä ja yrittäjyydessä.

Jouni Riuttanen, SLY hallituksen puheenjohtaja

Jouni Riuttanen on Suomen Liikemies-Yhdistyksen puheenjohtaja. Hän työskentelee myynti- ja markkinointijohtajana Innokas Medical Oy:ssä.

Reijo Karhulahti, SLY hallituksen jäsen

Reijo Karhulahti on Tulevaisuuden Suomen projektin isä. Hän on erikoistunut innovaatioihin ja edelläkävijyyteen sekä ja keskittynyt uusien yritysten kehittämiseen ja haastavien liiketoimintaongelmien ratkaisemiseen.