Vuoden Yritysjohtaja 2024 on Timur Kärki

Suomen Liikemies-Yhdistyksen vuosittaisessa seminaarissa palkittiin Vuoden Yritysjohtajana Gofore Oyj:n hallituksen puheenjohtaja, diplomi-insinööri Timur Kärki.

Timur Kärki on yksi neljästä Goforen perustajasta ja nykyisin myös hallituksen puheenjohtaja pitkän toimitusjohtajakautensa jälkeen. Kärki toimi yhtiön toimitusjohtajana vuosina 2010-2019 ja sen jälkeen hän on toiminut yhtiön hallituksen jäsenenä ja puheenjohtajana vuodesta 2019 lähtien. Timur Kärki tunnetaan paitsi vaikuttavasta kasvun ja kannattavuuden johtamisestaan, myös rohkeasta modernin johtamiskulttuurin sanansaattamisesta tekojen kautta.

Gofore listautui Timur Kärjen johdolla Helsingin pörssiin First North listalle 17.11.2017 ja siirtyi päälistalle 23.3.2021. Yhtiö aloitti alun perin toimintansa vuonna 2002 ja se on kasvanut monipuoliseksi, kansainväliseksi digitaalisen muutoksen asiantuntijayritykseksi. Listautumisvuonna 2017 yhtiön liikevaihto oli 34 m€, kun viime vuonna 2023 liikevaihto oli jo 189,2 m€. Liiketulos vastaavasti oli listautumisvuonna 2017 5,4 m€ ja viime vuonna se oli jo yli nelinkertainen, 23,1 m€.

Yhtiön markkina-arvo oli 1.6.2024 410 m€, kun se listautuessa oli vain 74 m€. Yhtiö on noussut TE500 listalle eli kuuluu nykyisin Suomen suurimpien yritysten harvalukuiseen joukkoon. Tämän tason kasvuyritykset Suomessa ovat harvalukuisia ja Gofore on samaan aikaan kasvanut kannattavasti ja rakentanut uudenlaista hyvää työelämää työntekijöilleen, jossa korostuvat vankka arvopohja ja avoimuuden kulttuuri. Yhtiö muun muassa palkittiin jo vuonna 2017 Suomen parhaana työpaikkana.

Yhtenä osoituksena rohkeasta johtamistavasta voidaan pitää sitä, että Timur Kärjen toimiessa yhtiön toimitusjohtajana, nostettiin vuonna 2015 ensimmäistä kertaa Goforen hallitukseen yksi työntekijöistä.

Tänä päivänä Gofore työllistää yli 1 400 asiantuntijaa kaikkiaan 19 toimipisteessä Suomessa, Saksassa, Itävallassa, Virossa, Espanjassa ja Italiassa.

Raadin perusteluissa korostuvat paitsi vaikuttava liiketaloudellinen menestys, myös se, että Timur Kärki on uskaltanut johtamistavassaan ravistella perinteisiä johtamisen tapoja ja tuoda paitsi omalle alalleen, myös toiminnan ympärille uudenlaista avoimemman yrityskulttuurin henkeä. Keskuskauppakamarin hallituksen jäsenenä vuodesta 2021 alkaen toiminut Kärki on uskaltanut rohkeasti ottaa kantaa myös erityisesti oman toimialansa kipupisteisiin.

Hallituksen jäsenenä Kärki toimii Keskuskauppakamarin lisäksi mm. Ilves-Hockey Oy:ssä, Modulight Oy:ssä ja Moovy Oy:ssä.

Vuonna 2023 Kärjen johdolla syntyi Gofore Impact-säätiö, joka on myös täysin uudenlainen tulokulma yritysvastuuseen. Gofore Impact -säätiö tukee digitalisaation positiivisia vaikutuksia kuten demokratia- ja tasa-arvokehitystä sekä lieventää digitaaliseen muutokseen liittyviä sosiaalisia jännitteitä ja lieveilmiöitä. Säätiö jakaa apurahoja ja työlahjoituksia kohteisiin, joissa korostuvat hankkeen eettisyys, suora liittyminen digitalisaatioon sekä mahdollisimman laajan ihmisryhmän digitalisaatiokehityksen edistäminen eli vaikuttavuus.

Kuva: Timur Kärki

Tilaisuudessa jaettiin kaksi stipendiä

Suomen Liikemies-Yhdistys ry jakoi Vuoden Yritysjohtaja-palkitsemistilaisuudessa myös kaksi 2500 euron stipendiä.

Stipendin yrittäjyyden edistämisestä sai Apurva Ganoo, joka suorittaa parhaillaan tohtoriopintojaan johtamisessa ja yrittäjyydessä tavoitteenaan väitellä vuonna 2026. Lisäksi hän opettaa Kauppakorkeakoulussa yrittäjyyden lehtorina. Hän on ollut aktiivinen toimija Aalto Entrepreneurship Societyn ekosysteemiä valmentaen ja mentoroiden sekä Ignite Accelerator-ohjelmassa että DASH Design Hackathonissa. Tuoreeltaan Apurva on uudelleensuunnitellut ja konseptoinut kaksi kandidaattivaiheen kurssia yrittäjyydestä, joista toinen on pakollinen opinto yli 400:lle opiskelijalle.

Stipendi erinomaisesta lopputyöstä luovutettiin Andrea Kumorovitzoválle, jonka lopputyö on ensimmäinen tutkimus, joka tutkii generatiivisen tekoälyn, erityisesti Large Language Models (LLM) -mallien, tuomista sellutehtaille monikielisen työympäristön helpottamiseksi. Kuten monissa muissa Euroopan maissa, myös Suomessa on lisääntynyt kysyntä kansainvälisten osaajien osalta, jotta hyvinvointijärjestelmämme ja yritysten laajentumissuunnitelmat voivat säilyä globaalissa toimintaympäristössä. Tämä tarkoittaa kuitenkin uuden, monikielisen työympäristön mahdollistamista. Andrean lopputyö ” Generative AI in Knowledge Management for Multilingual Work Environment: Case Study in Finnish Pulp Mills” pureutuu tekoälyn kautta tuotettaviin ratkaisuihin koskien viestinnän haasteita suomen kielen hallitsemalla toimialalla. Tutkimuksen yhtenä päätavoitteena oli löytää ratkaisuja siihen, miten kurotaan umpeen kuilua suomea äidinkielenään puhuvien ja muiden kuin äidinkielenään puhuvien välillä saaden siten parannettua toiminnan tehokkuutta, kyvykkyyksiä ja osallisuuden tunnetta.

Kuvassa Andrea Kumorovitzová ja Apurva Ganoo

Suomen Liikemies-Yhdistys (SLY) on perinteitä arvostava moderni verkosto, joka on perustettu jo vuonna 1896. SLY edistää Vuoden Yritysjohtaja-valinnalla tuloksellista, pitkäjänteistä, vastuullista ja esimerkillistä johtamista suomalaisessa liike-elämässä. Vuoden Yritysjohtaja- palkittuja on valittu vuodesta 1980.

Katso kaikki voittajat: https://liikemiesyhdistys.fi/vuoden-yritysjohtaja/

Lisätietoa Suomen Liikemies-Yhdistyksestä: https://liikemiesyhdistys.fi/