Suomen liikemiesyhdistyksen juhlavuoden huipennus lähestyy, sillä yhdistys julkistaa tiistaina 13. syyskuuta Vuoden liikemiehen Helsingissä Aalto-yliopiston tiloissa.

Liikemiesyhdistys on 120-vuotias, mutta Vuoden liikemies on valittu vasta vuodesta 1980.

Aiempien vuosien tilastoista selviää kuitenkin paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia.

Ensinnäkin lähes 100-prosenttisella todennäköisyydellä tämänkin vuoden tittelin saaja johtaa osakeyhtiötä. Näin on käynyt joka vuonna, paitsi vuonna 1980. Ensimmäiseksi Vuoden liikemieheksi nimittäin valittiin muuramelainen toiminimi Nokka-Koneet –yhtiön Jorma Nokkala.

Nokkalankin yhtiö on sittemmin kasvanut ja muuttunut Nokka-Yhtiöiksi.

Toisekseen suurin osa tittelin saajista on ollut toimitusjohtajia. Toimitusjohtajia on valittu 23 ja hallituksen puheenjohtajia 10. Yksi valituista oli vuorineuvos ja yksi pääjohtaja.

Lisää tilastoja. Tällä vuosikymmenellä Vuoden liikemies –tittelin saanut on johtanut yritystä, jonka liikevaihto on keskimäärin 140 miljoonaa euroa. Joka kolmas yritys on myös pörssilistattu.

Sukupuolijakauma on niin ikään tilastollisesti mielenkiintoinen. Tilastojen perusteella Vuoden liikemies on 91-prosenttisella todennäköisyydellä mies. Nainen on valittu kolme kertaa: Marimekosta tuttu Kirsti Paakkanen (1998), Vallila Interiorin Anne Berner (2009) ja Lappset Groupista tunnettu Johanna Ikäheimo (2012).

Berner on nykyisin liikenne- ja viestintäministeri.

Viime vuonna Vuoden liikemies –tunnustuksen sai sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluja tarjoavan  Pihlajalinnan Mikko Wirén. Wirén on tänä vuonna luopunut yhtiön toimitusjohtajan tehtävistä ja siirtynyt hallituksen puheenjohtajaksi.

Tilastoista voi hakea apua spekuloinnille. Varmaa on vain se, että Vuoden liikemies edustaa Suomen liike-elämän kovaa ydintä. Mukana valintaraadissa ovat olleet Suomen liikemiesyhdistyksen lisäksi Kauppalehti ja Aalto-yliopisto.

Kutsu tapahtumaan