Teknoksen konsernijohtaja Paula Salastie, 38, on valittu Vuoden liikemieheksi. Valinta julkistettiin tiistaina Helsingissä järjestetyssä Suomen Liikemiesyhdistyksen 120-vuotisjuhlaseminaarissa.

– Tämä on suuri kunnianosoitus. Olen nyt vastaanottanut tunnustuksen työstä, jonka me teknoslaiset olemme yhdessä tehneet, Salastie sanoo.

Hän kuvaa itseään johtajana, jonka tärkein tehtävä on asettaa tavoitteet ja innostaa teknoslaiset saavuttamaan ne.

Kasvutavoitteet ovat kovat. Teknos on jo nyt Euroopan johtavia teollisuusmaalien valmistajia noin 291 miljoonan euron liikevaihdolla. Tulevaisuudessa liikevaihto pitäisi olla kymmenkertainen eli lähes kolme miljardia euroa. Suurin osa kasvusta tulee ulkomailta.

– Olen sanonut viimeiset viisi vuotta, että se tapahtuu minun jäädessäni eläkkeelle joskus 30 vuoden kuluttua. Perheyrittäjyys antaa huomattavasti enemmän pitkäjänteisyyttä kaikkeen tekemiseen, Salastie kertoo.

Tavoitteiden saavuttaminen myös edellyttää, että kaikilla on riittävät resurssit käytössä.

– Minulla pitää olla uskallusta palkata oikeille paikoille ihmisiä, jotka ovat oman alansa huippuja ja minua fiksumpia. Arvostan sitä, kun työntekijät ovat valmiina tarttumaan haasteisiin ja kokeilevat uutta, konsernijohtaja kuvaa.

Valintaraati vakuuttui

Salastie on tehnyt 20-vuotisen uran Teknoksella. Vuosina 2011-2015 hän oli konsernin hallituksen puheenjohtajana, kunnes siirtyi konsernijohtajaksi. Salastie jatkaa Teknoksen toimintaa Kiikan suvun edustajana jo kolmannessa sukupolvessa.

Vuoden liikemies –valinnan tehnyt raati vakuuttui erityisesti Salastien menestyksekkäästä työhistoriasta, hänen asettamistaan tavoitteista, yrityksen kasvusta ja kansainvälistymisestä. Valintaraatiin kuului edustajia Suomen Liikemiesyhdistyksen lisäksi Aalto-yliopistosta ja Kauppalehdestä.

Raatilaiset myös arvostivat Teknoksen jatkuvaa panostusta tuotekehitykseen. Teknos käyttää tuotekehitykseen lähes kymmenen prosenttia liikevaihdostaan ja yhtiön 1 300 työntekijästä yli 200 toimii tutkimuksen ja tuotekehityksen parissa.

Salastien mukaan panostusta pitää ajatella kolmea kautta.

– Yksi on lainsäädäntö, joka edellyttää entistä ympäristöystävällisempiä tuotteita. Sen lisäksi haluamme varmistaa nykyisten tuotteidemme toimivuuden ja laadun. Kolmanneksi kehitämme koko ajan jotain uutta, Salastie perustelee.

Suomen liikemiesyhdistyksen juhlaseminaarissa jaettiin myös kaksi 5 000 euron stipendiä Aalto-yliopiston opiskelijoille. Antti Mikkonen palkittiin lopputyöstä, jossa tutkittiin organisaatiorakenteiden kehittämistä innovaatioiden edistämiseksi.

Toinen stipendin saajista oli Marianne Vikkula, joka tunnetaan kasvuyritystapahtuma Slushin toimitusjohtajana.

Lisätietoja:

Esa Niemi, Suomen Liikemiesyhdistyksen puheenjohtaja, 0400-452 400
Janne Pakarinen, Suomen Liikemiesyhdistyksen toiminnanjohtaja, 0400-151 533
Paula Salastie, Teknoksen konsernijohtaja, 046-851 2625.

Vuoden liikemies on valittu vuodesta 1980.

2015 Mikko Wirén, Pihlajalinna Oyj
2014 Aaro Cantell, Normet Group Oy
2013 Fred Larsen, Lamor Corporation Ab
2012 Johanna Ikäheimo, Lappset Group Oy
2011 Jukka Roiha, Lindström Oy
2010 Juha Nurminen, John Nurminen Oy

Katso kaikki voittajat: https://liikemiesyhdistys.fi/vuoden-liikemies/vuoden-liikemiehet-aiemmin/

Suomen Liikemiesyhdistys ( SLY) on perinteitä arvostava moderni verkosto, joka on perustettu jo vuonna 1896.  Liikemiesyhdistys perusti itse Kauppalehden ja sen keskeiset johtohenkilöt olivat myös vaikuttamassa mm. Kauppakorkeakoulun, Liikesivistysrahaston, Liikemiesten Kauppaopiston ja Suomen Kukkasrahaston syntyyn. SLY tarjoaa jäsenilleen monipuolisen foorumin liike-elämässä tarvittavien tietojen päivittämiseen sekä itsensä kehittämiseen. Yhdistyksen kuukausikokouksissa kuullaan suomalaisen elinkeinoelämän tunnettujen edustajien korkeatasoisia ja ajankohtaisia esityksiä, joiden pohjalta jäseniä aktivoidaan keskusteluun ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. SLY edistää Vuoden Liikemies -valinnalla tuloksellista, pitkäjänteistä, vastuullista ja esimerkillistä johtamista suomalaisessa liike-elämässä. Yhdistyksessä on noin 550 jäsentä.

Lisää tietoa Suomen Liikemiesyhdistyksestä löytyy: www.liikemiesyhdistys.fi