Kauppalehden ensimmäinen näytenumero ilmestyi jo 115 vuotta sitten. Lehden perusti ja sitä alkoi julkaista Suomen Liikemies-Yhdistys. Kymmenen vuotta myöhemmin lehti luovutettiin uudelle perustetulle osakeyhtiölle, jonka osakkeiden merkintään Suomen Liikemies-Yhdistyksen jäsenillä oli etuoikeus. Seuraavat reilut sata vuotta yhteistyö lehden ja yhdistyksen välillä oli vaihtelevan tiivistä. Nyt Suomen Liikemies-Yhdistys ja Kauppalehti ovat solmineet yhteistyösopimuksen.

Kauppalehden vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi tulee mukaan Vuoden liikemiehen valintaraatiin. Lisäksi on sovittu, että yhteistyötahot jakavat vuosittain kaksi stipendiä Aalto yliopiston kauppakorkeakoulun opiskelijoille Kauppalehden Optio Gaalassa.Yhteistyö Kauppalehden kanssa täydentää vuosi sitten allekirjoitettua yhteistyösopimusta Aalto yliopiston kauppakorkeakoulun kanssa. Aalto yliopiston puolesta Vuoden liikemiehen valinta toimikunnassa on dekaani Ingmar Björkman. Myös Kauppakorkeakoulun perustamisessa Suomen Liikemies-Yhdistyksellä oli merkittävä rooli.Suomen Liikemies-Yhdistyksen edustajina Vuoden liikemies valintatoimikunnassa ovat puheenjohtajana Timo Argillander ja jäseninä Riitta Ekengren sekä Esa Niemi.