Hyvät liike-elämän ystävät,

Koulujen lomakausi on käynnistynyt ja tätä kirjoittaessa käynnissä ovat myös EU-vaalit. Yhdistyksen kevätkauden tilaisuudet ovat jo paketissa, jo perinteiseen tapaan yhdistyksen johtokunta kokoustaa vielä käyden läpi muun muassa palautteita tilaisuuksista.

Jos mietin omasta näkökulmastani yhdistyksemme kevättä, se on sekoitus, jossa pystyn näkemään monisuuntaisen yhteyden sekä liike-elämään että yhdistyksemme tarkoitukseen. Viininmaistelu sinällään on mielenkiintoista, mutta tilaisuus näyttäytyi minulle hyvänä mahdollisuutena vuorovaikutukseen ja jutusteluun kevyemmän aihepiirin ympärillä. Ehkä se on kokeilu, jollaisia on syytä tehdä aina aika ajoin. Vastapainoksi kävimme keväällä eduskuntavierailulla Saara-Sofia Sirénin vieraana. Ajankohtaiset työelämän asiat olivat hyvin luontevasti mukana keskusteluissa johtuen tietysti Sirénin taustasta ja valiokuntajäsenyyksistäkin. Muistan, että yhdistyksemme strategiassa on ollut kirjoitettuna tavoitteena yhteiskunnallinen vaikuttaminen. Ehkä se voi joskus palata strategisiin tavoitteisiin, aika näyttää.

Vierailumme IQM:lle sekä Metson puhujavieras edustavat toiminnassamme uusien mahdollisuuksien ymmärryksen lisäämistä. IQM tietysti toimii jo itsessään esimerkkinä, kuinka tutkimuslähtöisen toiminnan valjastaminen yrityksen liiketoiminnaksi on mahdollista. Metson osalta keskityimme tekoälyyn sinällään, ja katsoimme maailmaa yleisemminkin kuin yksittäisen yrityksen näkökulmasta.

Hallitus ja toimikunnat ovat ahkeroineet myös jäsentilaisuuksien välillä. Olemme pohtineet niin jäsenkokemusta kuin viestintätapojammekin. Useampi jäsen on antanut evästystä, mikä tietysti on hyvä ja toivottava asia. Olen saanut ilolla huomata muutaman jäsenen lähteneen hyvin mukaan toimikuntien kautta kehittämään tekemistä ja mahdollistamaan aiempaa aktiivisempaa toimintaa. Suunta näyttää hyvältä.

Kesällä moni meistä lataa akkujaan harrastusten parissa ja osin siksi yhdistyksenkin kalenterista löytyy golftilaisuus. Aina välillä esiin nousee kysymys, tulisiko myös muita harrastuslajeja olla mukana kalenterissa? Tähän paras vastaus löytyy tietysti jäsenistöltä. Itse pidän verkostoitumista ja vuorovaikutusta niin merkittävänä tavoitteena yhdistyksen toiminnassa, että erilaiset lajikokeilutkin ovat mahdollisia. Tietysti tarvitsemme siihen ne innokkaat järjestäjät ja osallistujatkin.

Syksyn aloitamme perinteisesti Vuoden Yritysjohtajan palkitsemistilaisuudella. Perinne on kestänyt hyvin aikaa jo vuosikymmenten ajan. Valinnoissa on toistuvasti tullut esille tietyt piirteet: halu kasvaa ja kehittyä kannattavasti suuntautumalla myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Kansainvälisyyden tulokulma on myös meillä toimintasuunnitelmissa tälle vuodelle.

Aloitin tervehdykseni toteamalla koulujen lomakaudesta. Olen mielenkiinnolla seurannut nuorison toimintaa ja tavoitteita kesän viettoon. Osa keskittyy elämyksellisiin asioihin, toiset opiskelevat tai käyvät töissä. Tuskin on yhtä oikeaa tapaa. Nuorisolla on tulevaisuus edessään ja aikaa kokeilla asioita. Haluaisin nähdä, että pian 130-vuotisjuhliinsa katsetta kääntävällä yhdistyksellä olisi yhä uteliaisuutta ja ajallista pitkäkatseisuutta tulevaisuuteen sekä avoimuutta kokeilla uutta, perinteitään unohtamatta.

Antoisaa kesää toivottaen,

Jouni Riuttanen, puheenjohtaja