Lokakuun kuukausitapaamisessa puhujavieraana oli EXIT -kirjassa tarinansa läpikäyvä HopLopin perustaja Tomi Pulkki. Paikalla oli 44 jäsentä. Tomi perusti sisähuvipuisto HopLopin yhdessä puolisonsa ja toisen pariskunnan kanssa vuonna 2006. Halki Suomen, ja nyt myös Saksaan levittäytyneestä HopLopista on tullut puhekielessä jo lähes synonyymi perheiden yhteiselle vapaa-ajalle.

Pääomasijoitusyhtiö Intera Partners osti yhtiön vuonna 2015. Pulkki jättäytyi myös muista rooleista HopLopin johdossa, ja suuntaa uuteen.

HopLop perustettiin, kun perustajan näkivät lapsiperheille tarjottavien palveluiden kysynnässä voimakasta kasvua. Tavoitteena oli rakentaa yli 20 toimipisteen ketju. Ensimmäinen paikka avattiin vuonna 2006 Vantaalle ja se oli kuukauden jälkeen niin suosittu, että kaikki eivät mahtuneet sinne sisään.

Kasvuloikka tapahtui 2007-2009. Silloin avattiin 18 uutta paikkaa ja siirrettiin yksi toimipiste toiseen paikkaan. Kasvun mahdollistajia olivat suunnitelmallisuus, strategiset valinnat, pitkäaikaiset ostosopimukset, konseptien ja projektien pitämien omassa hallinnassa, sitoutunut tiimi, brändin rakennus ja synttärikonseptin kehittäminen.

Keväällä 2010 HopLop ajautui ongelmiin. Ne olivat itse aiheutettuja ongelmia (franchising -malli) sekä ennakoimattomia riskien realisoitumisia samaan aikaan (pankkikriisi ja sikainfluenssa). Ongelma ratkaistiin yrityssaneerauksella.

Sitä seurasi nopea kasvu ja brändityöhön panostaminen. Kasvun jälkeinen vakauttaminen tapahtui 2011 eteenpäin ja yritys teki hyvää tulosta. Silloin suunniteltiin konseptin uutta versiota HopLop 2.0:aa. Sen mukaisia ensimmäisiä paikkoja saatiin avattua v. 2015 aikana.

Exit tehtiin v.2015 aikana, missä perustajista kaksi jäi mukaan. Enemmistö myytiin pääomasijoittajalle.

Tomi Pulkin teesit:

• Yrityksen tulee aina tunnistaa ko. hetkellä tärkeimmät kehitysalueet, joilla käynnistetään strategisia kehitysprojekteja…. Ei prosesseja.
  • Luota ihmisiin, ja toimi myös nopeasti.
  • Muista johtaa. Toimitusjohtajan työ täyttyy helposti kaikesta muusta, paitsi tärkeimmästä, eli varsinaisesta yrityksen johtamisesta.
  • Osallista kaikkia organisaatiotasoja. Saat vastineeksi yrittäjähenkisyyttä, sitoutumista, tyytyväisyyttä ja ainainen virsi sisäisen tiedotuksen heikkoudesta loppuu.
  • Exit on huono päämäärä ja motivaatio yrityksen rakentamiseen. Silti yritystä tulee rakentaa niin, että exit on eteen tullessaan helppo viedä läpi, ja omistajille tuottoisa.
  • Pidä fokus, älä lannistu vastoinkäymisten edessä.