Syksyn avaus: Vuoden Liikemiehen palkitsemistilaisuus 30.9.2015

Henri Schildt

• keskiviikko | 30.9.2015
  • Runeberginkatu 14-16, 00100 Helsinki

Vuoden Liikemiehen palkitsemistilaisuus pidettiin syyskuun 30. päivä Aalto yliopiston kauppakorkeakoulun juhlasalissa.

Kuukauden esitelmän piti Aalto yliopiston perustieteiden professori Henri Schildt Johtamisen digitalisoitumisesta. Professori Schildtin mukaan digitalisoitumisen suurimmat muutokset ja myös vaikutukset tapahtuvat nykyisin teollisuudessa. Digitalisoituva teollisuus sekä tehostaa omaa toimintaansa että kehittää uusia älykkäitä tuotteita ja datapohjaisia palveluja. Teollinen internet on paljon muutakin kuin ennakoivaa huoltoa.
Digitalisoituva teollisuus edellyttää myös erilaista johtamista. Datan ja analytiikan tehokas hyödyntäminen yrityksen kaikilla tasoilla, kulmahuoneesta lattiatasolle, on oleellista nykyaikaisessa johtajuudessa.

Vuoden liikemieheksi valittu Pihlajalinna Oyj:n perustaja ja toimitusjohtaja Mikko Wirén piti illan toisen esityksen.

Wirén kertoi hyvin avoimesti ja rehellisesti Pihlajalinnan tarinan vuonna 2001 perustetusta muutaman lääkärin yhtiöstä viime keväänä listautuneeksi pörssiyhtiöksi. Yhtiön menestys pörssissä on ollut menetys ja kurssi nousi listautumishetkestä muutamassa kuukaudessa parhaimmillaan 40 prosenttia.

Pihlajalinna tarjoaa julkisen sektorin toimijoille monipuolisia ja innovatiivisia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Yhtiö tuottaa kunnille ja sairaanhoitopiireille muun muassa perusterveydenhoidon ja erityissairaanhoidon palveluita sekä sosiaali- ja hoivapalveluita.

Pihlajalinna on Suomen johtava kokonaisulkoistuspalveluita tarjoava sosiaali- ja terveyspalveluyritys. Pihlajalinna tuottaa sote-ulkoistukset tiiviillä kumppanuusmallilla joko itse tai Pihlajalinnan sekä ulkoistaneiden kuntien ja kaupunkien perustamien yhteisyrityksien kautta. Kumppanuuden tavoitteena on kustannustehokas palvelutuotanto, henkilöstön hyvinvointi ja potilaiden hyvä hoito. Kumppanuusyhtiötä johdetaan yhteistyössä ja sen toiminnasta päättävät kunnan ja yksityisen toimijan edustajat yhdessä.

Vuoden liikemies –valinnan perusteluissa korostettiin Mikko Wirénin esimerkillisyyttä ja suunnannäyttäjän roolia liike-elämässä erityisesti nyt ajankohtaisessa sote -uudistuksessa, jossa etsitään uusia toimintamalleja julkisen ja yksityisen sektorin kesken. Yrityksen kasvu on ollut vuosittain ripeää, jonka kruunasi pörssilistaus keväällä 2015.

Vuoden liikemiehen valitsevat yhdessä Suomen Liikemies-Yhdistys, Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu ja Kauppalehti.

Tilaisuuden lopuksi palkittiin viime vuonna aloitetun perinteen mukaan kaksi Aalto yliopiston nuorta menestynyttä opiskelijaa, jotka valittiin Vuoden liikemiehen tapaan yhdessä Aalto yliopiston kauppakorkeakoulun, Kauppalehden ja Suomen Liikemies-Yhdistyksen kanssa.

Palkituista Maija Järvenpää on tehnyt diplomityön Suomen pääomasijoittamisesta. Opinnäytetyön mukaan pääomasijoittajat pyrkivät tyypillisesti joko nostamaan yritysten kunnianhimon tasoa tai tuomaan niihin järjestelmällisyyttä ja ammattimaisuutta.

Menestyvät pääomasijoittajat edistävät yritysten halua kasvaa ja ottaa riskejä silloin, kun riskit ovat hallittavissa. Näissä yrityksissä myös työpaikkojen määrä lisääntyy muita yrityksiä nopeammin. Lisäksi pääomasijoittajat pystyvät pienentämään kasvuun liittyviä riskejä ja auttavat yrityksiä verkostojensa avulla.

Atte Hujanen on yksi kansainväliseen maineeseen yltäneen Slushin taustahenkilöistä. Lisäksi hän on suomalaisen mobiilipalvelu Singan perustajaosakas ja sen toimitusjohtaja. Singa on ohjelma, jonka avulla karaoken laulaminen on mahdollista missä vain.

Aten mukaan suomalaiset omaksuvat uusia palveluita eurooppalaista keskiarvoa helpommin. Suomessa ollaan valmiit maksamaan hyvistä palveluista mobiilissa ja verkossa. Meillä on totuttu tiettyyn laatuun, estetiikkaan ja kuluttajanturvaan. Suomalainen suosii myös mielellään kotimaista eli jos palvelusta löytyy suomenkielistä sisältöä, kuluttajien luottamus kasvaa.

Kumpikin palkituista sai 5 000 euron stipendin ja stipendit lahjoittaa vuosittain Suomen Liikemies-Yhdistys.

Tilaisuutta pidettiin onnistuneena ja läsnä oli 100 liikemiestä.