Maaliskuun kuukausikokous / Vuosikokous

aki-kostiander

• maanantai | 13.3.2017
  • Suomalainen Klubi, Kansakoulukuja 3, 00100 Helsinki

Maaliskuun kuukausikokouksessa saimme vieraaksemme useita puhujia United Bankerista. Samalla pidettiin myös yhdistyksen sääntömääräinen vuosikokous.

Asiantuntija neuvoo: Pienempää riskiä salkkuun

Hajauttaminen kuuluu sijoittamisen alkeisiin, mutta tällä hetkellä neuvo on entistä ajankohtaisempi. UB Real Managementin toimitusjohtaja Aki Kostiander puhuu sijoitusympäristön mullistuksesta.

– Korot ovat laskeneet roimasti ja osakkeet ovat ääritasolla. Velkataakka kasvaa. Nyt kannattaa sijoittaa reaaliomaisuuteen.

United Bankers esitteli toimintaansa Suomen liikemiesyhdistyksen maaliskuun kuukausikokouksessa Suomalaisella Klubilla. Kostiander loi yleiskatsauksen maailman tilanteeseen ja kuvasi tulevaisuutta. Hän kertoi, minkälaisia mahdollisuuksia rahastosijoittaminen tarjoaa.

– Reaaliomaisuussijoittaminen tarkoittaa kiinteistöjä, infrastruktuuria tai metsää. Käytännössä voi saada palan pilvenpiirtäjää Amerikasta tai kaasuputkea Kiinasta. Hajauttaminen maantieteellisesti tuottaa paremmin.

Kostianderin mukaan REIT-rahastot tuottavat tällä hetkellä parhaiten. REIT on lyhenne sanoista Real Estate Investment Trust eli kiinteistöosakerahastot.

Kehittyvien markkinoiden infrastruktuuriyhtiöt keskittyvät yhteiskunnan perusrakenteiden ja -palveluiden tuottamiseen, kuten sähkö-, vesi- ja tieverkkoihin. Rahaston sijoitukset kohdistuvat pääasiassa Aasian kasvaville markkinoille.

Salkunhoitaja Kari Kangas otti esiin myös metsän sijoituskohteena.

– Metsä on suomalaisille rakas, ja meillä kaikilla on siihen jonkinlainen suhde. Metsänomistajia on noin 600 000. Metsä tuo sijoittajalle vakautta.

Erikoissijoitusrahaston varat sijoitetaan suoraan tai välillisesti pääasiassa Suomessa sijaitseviin metsäkiinteistöihin.

Vuonna 1986 perustettu suomalainen sijoitusalan konserni United Bankers aloitti liiketoimintansa arvopaperinvälityksestä. Tänä päivänä konsernin liiketoiminta-alueisiin kuuluvat lisäksi varainhoito, investointipankkitoiminta sekä rahastojen hallinnointi. Varainhoidossa yhtiö on erikoistunut muun muassa reaaliomaisuussijoittamisen ratkaisuihin.

Mitä pidit esityksistä?

Myyntijohtaja Jouni Riuttasen mielestä sijoittamisen kehityshistoria oli mielenkiintoinen.

– Jäi mieleen se, että inflaatio on erilainen köyhille kuin muille.

Riuttanen on itse harrastanut sijoittamista kymmenen vuotta. Maallikko kuunteli kiinnostuneena ammattilaisia ja sai itsekin sijoitusvinkkejä.

– Sijoittamista on hyvä ajatella laajemmin ja globaalisti. Saksan kiinteistömarkkinat alkoivat kiinnostaa.

Kategoriajohtaja Mia Nygård on ”täysin toisella alalla” mutta koki sijoittamisen kiinnostavaksi aiheeksi. Puheenvuorot olivat myynnillisiä.

– Esityksissä oli paljon minulle uutta sijoittamisesta. Tuli inspiroitunut olo, kun kuulin REITeistä ja metsästä sijoituskohteena. Minulla on pieniä rahastoja.

Nygård kokee, että monipuolinen kattaus eri alojen esiintyjiä on hyvä asia.

– Pääsee tutustumaan syvällisesti muihinkin aloihin.

Toimitusjohtaja Timo Merikaarto piti esityksiä pitkähköinä.

– Ne venyivät, ja sama asia tuli toistettua.ntipainotteinen.

TekstiTuija Metsäaho, kuvat Peter Forsgård