Juha-Petri Loimovuori, Kauppalehden toimitusjohtaja

JP Loimovuori

• maanantai | 13.10.2014
  • Alvar Aallonkatu 3 00100 Helsinki

Suomen Liikemies-Yhdistys vieraili Alma-talossa Kauppalehdessä maanantaina 13.10.2014. Isäntänä toimi Kauppalehden toimitusjohtaja Juha-Petri Loimovuori, joka on pitkän linjan media-ammattilainen. Hänellä on vahva kokemus liikkeenjohdon ja myynnin tehtävistä Suomen kärkimedioissa. Hän esitelmöi aiheesta Suomalainen media – hieno historia vai loistava tulevaisuus? case Kauppalehti.

Aivan aluksi toimitusjohtaja Loimovuori kiitti yhdistystä siitä, että tauolla ollut yhteistyö on taas vauhdissa ja syksy on ollut jo tiiviin yhteistyön aikaa.

Mielenkiintoisesti koottu esitys tarkasteli Kauppalehden 100 -vuotishistoriaa videon keinoin. Videolla vilahteli historian havinaa: Paavo Nurmi, Kansallis-Osake-Pankin synty, pirtu, talvisota, vuoden 1952 Olympialaiset, Armi Kuusela, öljykriisi, UKK ja 90-luvun lama. Viimeisten 15 vuoden tärkeimmät virstanpylväät osuvat vuoteen 1996, jolloin Kauppalehti julkisti ensimmäisen online-palvelun ja joka osoittautui viisaaksi valinnaksi. Printin sijaan saatiin liiketaloudellisesti järkevämpi tuote, jonka käyttäjämäärät ovat kasvaneet 10 000 käyttäjästä 600 000-700 000 viikkokäyttäjään.

Viimeistä 15 vuotta kuvaa myös vaalikausiin keskittyvä ammattipolitiikkojen ”Poliittisen päätöksenteon lyhytnäköisyys”, josta vasta nyt on alettu puhumaan. Huolimatta maailman muutoksesta ja murroksesta Kauppalehti on selvinnyt hyvin. Vaikka printtimedian lukijamäärä on ollut laskussa, muut tunnusluvut puoltavat taitavaa johtamista ja sujuvaa siirtymistä digitaaliseen aikakauteen. Kauppalehti aikoo jatkossakin olla merkittävä media, osa yritysten tietopalvelua ja lehtimaailmaa.

Loimovuori on toiminut nykyisessä tehtävässään Kauppalehden toimitusjohtajana vuodesta 2006. Kauppalehteen hän siirtyi Aamulehden ilmoitusmyynnistä vastaavan johtajan tehtävistä. Keväällä 2014 Juha-Petri Loimovuori valittiin Suomen Tietotoimiston hallituksen puheenjohtajaksi.