Kevään nuorten tapahtuma: Vierailu Kotipizza Oyj

Kotipizza kyltti (1)

Tapahtuman tiedot

  • torstai | 20.4.2017
  • 16:30 - 19:30
  • Hermannin rantatie 2 B / Työpajankatu 10 (molemmat osoitteet samaan taloon)

Nuhjuisen brändin ravistelu tuotti tulosta – Kotipizzan hurja muutos syntyi parissa vuodessa

Kotipizzan tarinassa alkoi uusi luku, kun se listautui Helsingin Pörssin päälistalle ensimmäisenä suomalaisena franchising-ketjuna heinäkuussa 2015. Yrityksen saaminen pörssikuntoon vaati kuitenkin lukuisia työtunteja. Suomen Liikemies-Yhdistyksen nuorten osasto oli vierailulla Kotipizzan tiloissa Kalasatamassa 20. huhtikuuta ja sai kuulla tarinan vaiheet.

Vuonna 1987 perustettu Kotipizza-ketju oli jatkanut pitkälti samaa rataa 25 vuotta. Asiat olivat heikosti. Ravintolat olivat nuhjuisia, ruokalistat samoja ja yrittäjät voivat huonosti.

– Kengät tarttuivat kuvaannollisesti tahmeaan lattiaan kiinni. Ketju oli velkainen ja yrittäjät tyytymättömiä, kuvaa muutaman vuoden takaista tilannetta Timo Pirskanen.

Hänet palkattiin talous- ja varatoimitusjohtajaksi vuoden 2015 alussa tarkoituksenaan viedä Kotipizza pörssiin.

– Ravistelimme vanhaa vähän homssuista brändiä. Ravintoloihin tuotiin vihreää raikasta väriä sekä ekologisia ja kierrätettyjä kalusteita. Palkkasimme Jyrki Sukulan tuotekehitykseen ja saimme uusia tuotteita, kuten lankkupitsan ja gluteenittoman pitsan.

Ilmeuudistuksen jälkeen asiakaskokemus Kotipizzasta alkoi kohentua.

Timo Pirskanen ryhtyi valmistelemaan pörssiin listautumista 20–25-henkisen tiiminsä kanssa. Kaikkiaan se vei aikaa 7,5 kuukautta.

– Prosessi oli hurja. Alku kului valmisteluihin ja datan keräämiseen. Suurin osa asioista kiersi minun pöytäni kautta, koska muilla Kotipizzassa ei ollut pörssiyhtiötaustaa. Stressiä oli paljon, mutta kokemus oli mieleenpainuva.

Siinä vaiheessa kun tiedotettiin julkisuuteen, että Kotipizza listautuu, osakeanti alkoi kuukauden päästä.

Nettovelkaa oli paljon. Osakeannilla ja pankkilainalla saatiin maksettua velkoja. Tase vahvistui.

Talousjohtaja nukkuu nykyään yönsä hyvin.

– Viimeisimmän 25 kuukauden aikana Kotipizza on tahkonnut kasvua yli 10 prosenttia.

Myös kiinnostus Kotipizza-yrittämistä kohtaan on noussut.

– Kotipizza-yrittäjän on helppo aloittaa valmiilla konseptilla. Yrittäjiä oli tilikauden lopussa 263, ja kymmenen yrittäjää on tällä hetkellä jonossa.

Pirskasen mukaan ketjuuntunut pikaruoka kasvaa kovaa.

– Suomessa on yli sata franchising-ketjua, kuten Hesburger, Picnic ja McDonald’s. Muita fränkkäreitä ei ole listautunut.

Vierailun lopuksi osallistujat pääsivät tutustumaan konkreettisesti pitsan valmistukseen.

– Haluamme tarjota hyvänmakuista ruokaa. Jokainen raaka-aine on tarkasti valittu ja tuotettu kestävästi.

Mitä pidit vierailusta?

 Hannu Hulkkonen piti vierailua ja Kotipizza-brändiä kiinnostavana.

– Tämmöistä näkemystä kuluttaja- ja franchising-toimintaan ei saa missään muualla. Luottamuksellisessa ilmapiirissä sai kuulla tulokseen vaikuttavista tekijöistä.

Hulkkonen oli vaikuttunut siitä, miten tarkkaan pitsan toteutus on johdettu ja miten sitä tehdään tehokkaasti käsityönä.

 

Globaali tuotepäällikkö Henrik Ekman tulee täysin toisentyyppiseltä toimialalta.

Täällä puhutaan ihmisten perustarpeiden tyydyttämisestä. Olen mykistynyt siitä, miten pitkälle kaikki on tuotekehitetty juuston paisto-ominaisuuksista arinan lämpötilaan.

Ekman halusi oppia lisää franchising-toiminnasta ja jopa vieraili etukäteen töölöläisessä Kotipizzassa.

– Kaksinumeroinen kasvuluku ”paistamalla vain pitsaa” kuulostaa huikealta.

Toimitusjohtaja Ville Stenroos nautti esityksestä, josta oli hänelle paljon hyötyä.

– Esitys oli hyvä. Oli hienoa kuulla autenttinen kokemus listautumisesta. Kun asiat tekee hyvin, mistä vaan voi tehdä menestystarinan.

Teksti Tuija Metsäaho
Kuvat Janne Pakarinen ja Tuija Metsäaho

facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail