Gigantti Oy:n toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen

gigantti_Irmeli_Rytkonen

• maanantai | 11.5.2015
  • Suomalainen Klubi, Kansakoulukuja 3, 00100 Helsinki

Toukokuun kuukausikokous pidettiin Suomalaisella Klubilla 11.5.2015. Kuukauden esitelmän piti Gigantti Oy:n toimitusjohtaja Irmeli Rytkönen. Irmeli Rytkönen on koulutukseltaan juristi ja työskenteli ennen Giganttia järjestöissä ja konsulttina. Hän on ollut Gigantin kanssa tekemisissä jo vuodesta 1995 ja toimitusjohtajana vuodesta 1999 eli koko sen ajan kun ketju on ollut Suomessa.

Gigantti on osa norjalaista Elkjøp-konsernia, jonka puolestaan omistaa englantilainen DSG International Oyj. Ketju omistaa useita eri brändejä ja toimii useissa eri maissa. Ketjun brändejä ovat mm. Elkjøp (Norja), El-Giganten (Ruotsi), Elgiganten (Tanska), Elko (Islanti) ja Elding (Färsaaret).

Esitelmä kirvoitti hyvää keskustelua josta voidaan nostaa esille mm. kysymys miksi ulkomaalaiset ovat onnistuneet siinä missä Suomalaiset eivät ainakaan yhtä hyvin. Esiin nousi yhtenä tekijänä norjalainen yrityskulttuuri jossa merkille pantavaa on, että he antavat valtavasti vastuuta avainrooleihin valituille henkilöille. Luotetaan niihin ihmisiin mitkä tietävät mitä juuri siinä markkinassa tapahtuu ja sallitaan myös epäonnistuminen. Arvojohtaminen on myös oleellista ja arvojen tulee olla tiedossa hyvin koko henkilöstöllä. Myös kulttuurin ymmärtämistä korostetaan.Kulttuuri on kaiken perusta. Ei voi tehdä mitään hyvää toimintaa elleivät ihmiset toimi sen mukaan.

Toisena tärkeänä pointtina All In -periaate: Ei yritetä vaan tehdään. Kun jotain päätetään, se todellakin tehdään. Suomessa usein vain yritetään eli tahtotila on suoraan negatiivisempi. Itseasiassa suomenkielinen toteamus: mitä tuokin on oikein yrittävinään, on käytännössä mahdoton kääntää muille kielille.

Kolmantena todettiin että suomalaista vähittäiskauppaa vaivaa ”uudistuminen” eli paremminkin sen puute. Tyydytään helposti siihen mitä on tarjolla. Ei olla tarjottu kuluttajille riittävän hyvää.

Pitää olla parhaita, tehdä rahaa ja pitää olla hauskaa!

Kokouksessa oli kaikkiaan 70 yhdistyksen jäsentä.