Haltin toimitusjohtaja J-P Vuori 13.5.2014

jukka_pekka_vuori_netti

• tiistai | 13.5.2014

Toukokuun kuukausikokous pidettiin aamupalaverina Suomalaisen Klubin herkkuja notkuvan aamiaispöydän ääressä.

Kuukauden esitelmän piti Halti Oy:n toimitusjohtaja ja hiihtoliiton tuore puheenjohtaja J-P Vuori.

J-P Vuori, Haltin toimitusjohtaja

Esitelmän aluksi hän kuvasi suomalaisten kiinnostusta urheiluun ja erityisesti hiihtoon. Tilastojen valossa hiihto ja talviurheilu ovat pitäneet pintansa kiinnostavina lajeina. Hiihtoliitolle on tullut menestystä, joskin taannoiset Lahden MM-kisat luovat vielä varjon tulevien Lahti 2017 –kisojen ylle. J-P Vuori toimii noiden kisojen järjestelytoimikunnan puheenjohtajana. Myös hiihtoliitossa johtamisessa tarvitaan tehokkuutta ja läpinäkyvyyttä, vastuun delegointia ja tehtävien hoitoa parhaalla mahdollisella tavalla.

Halti Oy puolestaan on high end-brandi, jonka toiminnassa näkyy leuto talvi, hidas talouskasvu Suomessa ja Euroopassa sekä yleinen perinteisten talvilajien hiipuminen. Lisäksi perinteisten myyntikanavien rinnalle ovat tulleet kilpailijoiksi verkkokaupat, suoramyynti, voimakkaasti markkinaa hakevat ketjut. Tiukassa paikassa yritys on lähtenyt hakemaan autenttista kasvua: yritys keskittyy ensin oman liiketoimintansa kehittämiseen ja lähtee hakemaan kasvua vasta sitten, kun se on mahdollista. Asiakasta ei pidä unohtaa kovassa kilpailussa ja asetelma lähtee asiakaskeskeisestä organisaatiosta, joka näkyy asiakastyytyväisyytenä ja asiakasuskollisuutena ja siten tulee kannattavuutta. Yritysten pitäisi käyttää jopa enemmän aikaa tuottamattomien asiakkaiden tunnistamiseen: tuottamattomat asiakkaat profiloidaan, asiakashankinnan kulut laskevat ja asiakaspysyvyys paranee. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että asiakkaista puhutaan liian vähän. Muutosta siihen syntyy näyttämällä itse esimerkkiä eturivissä ollessaan.

Lopuksi toimitusjohtaja J-P Vuori vielä valotti brändin merkitystä menestykseen. Brändillä oleva vaikutus yrityksen arvoon on usein arvioitua isompi. Brändi on osa arvolupausta: näkemystä siitä, miten yrityksen kyvyt ja osaaminen vastaavat asiakkaiden tarpeisiin sen kilpailijoita paremmin. Suomessa ei aina oikein ymmärretä kuinka arvokas brändi voi olla.